דילוג לתוכן דילוג לתפריט דילוג לחיפוש תפריט נגישות

משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר   משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר

כל מה שרציתם לדעת על וויסקי גלנמורנג'י ולא העזתם לשאול

מאת עומר גנור

מזקקות רבות קרויות על שם המקום בו הן נמצאות. עמק אווזי הבר, פינת השדה או הצליל של איילה... אין הרבה מזקקות אשר שמן מתבטא בטעמו של הוויסקי אותו הן מייצרות – גלנמורנג'י בהחלט אחת מהן. פירוש השם גלן מורנג'י הוא "עמק השלווה", והוא נמצא בצפון אזור ההיילנד בסקוטלנד.

 
מזקקת גלנמורנג'י הוקמה בשנת 1843, למעשה בתוך מבשלת בירה בכפר טיין. מדוע דווקא שם? מקור מים נפלא אשר נמצא בסמוך – מעיין טרלוג'י. איכות המים חשובה מאוד כשמייצרים וויסקי.
מדוע לדעתנו השם עמק השלווה מתבטא בסינגל מאלט ויסקי אשר מיוצר במזקקת גלנמורנג'י? ובכן, לעיתים רבות וויסקי הוא משקה מאוד נוכח, כמו מישהו דעתן שיושב לידך ומדבר. זה לרוב קורה בוויסקי מעושן אבל יכול לקרות גם בוויסקי מחוספס, צעיר מידי או... פשוט לא מוצלח. עם גלנמורנג'י התחושה היא אחרת. מהלגימה הראשונה גלנמורנג'י מרגיש כמו חבר טוב שאפשר פשוט לשבת ולשתוק אתו. הוא לא מנסה לגנוב את הפוקוס.

גלנמורנג'י אוריג'ינל 10 שנים הוא דוגמה מעולה לאלגנטיות הזו. הוויסקי מתיישן במשך 10 שנים בחביות שלפני כן שימשו ליישון בורבון – וויסקי אמריקאי. השימוש בחביות אשר כבר יושן בהן משקה אחר נהוג מאוד בסקוטלנד. גלנמורנג'י 10 מגיע ב-40% אלכוהול, וכשתמזגו אותו תחושו באף בניחוחות הדרים כמו לימון ותפוז. בפה מתיקות ונילית ותפוזים. לדעתנו הוא מתאים בעיקר למתחילים בעולם הוויסקי, למזג אוויר חמים ולשתיינים מתקדמים שרוצים להתחיל ערב טעימות עם וויסקי פתיחה רגוע.
אז מה בעצם הופך את הסינגל מאלט שמיוצר בגלנמורנג'י לכזה אלגנטי? יש מספר דברים שקובעים את אופיו של וויסקי. במקרה של גלנמורנג'י שני דברים משמעותיים – הזיקוק והיישון. זיקוק הוא התהליך אשר מפריד בין אלכוהול למים. הדבר החשוב ביותר בתהליך הזה הוא צורת וגודל דודי הזיקוק. דודי הזיקוק של גלנמורנג'י הם הגבוהים בסקוטלנד והתוצאה היא תזקיק מאוד עדין ונקי.
יישון הוא למעשה אחסנה של התזקיק בחביות עץ אלון. רק לאחר שלוש שנים בחבית מותר לקרוא לנוזל אשר בתוכה וויסקי, כמובן שברובם המכריע של המקרים נהוג ליישן יותר. בכל מזקקת וויסקי יגידו שתהליך היישון הוא מאוד חשוב והוא אחראי לרוב הטעמים בוויסקי. גלנמורנג'י היא חלוצה בתחום היישון בזכות ד"ר ביל למסדן אשר עובד בגלנמורנג'י משנת 1998. לאורך השנים עשה ביל ניסויים בסוגים רבים ושונים של חביות, יותר מכל מזקקה אחרת.
גלנמורנג'י מציעה שלושה ביטויים של סינגל מאלט אשר עוברים "פיניש", כלומר מיושנים תקופה נוספת בסוג אחר של חביות שאינו אקס-בורבון.
 
גלנמורנג'י לסנטה 12 שנה - מבוסס על האוריג'ינל, ומבלה שנתיים נוספות בחביות שרי משני סוגים – אולורוסו ופדרו חימנז. הוא מגיע ב-43% אלכוהול ומקבל ניחוחות וטעמים מתוקים מהחביות – שזיפים, פירות יער ופירות יבשים. וויסקי נהדר כדג'סטיף אחרי ארוחה ומתאים למזג אוויר מעט סגרירי.
 
 
גלנמורנג'י קינטה רובן 14 שנה-  גם הוא עובר פיניש, אך בחביות פורט מפורטוגל. האדום-אדום הזה מגיע ב-46% אלכוהול ונותן גם הוא ניחוחות של פרי אדום אך גם שוקולד ושקדים. בעינינו זה וויסקי חורפי ומחבק, עם גוף מלא יותר.
גלנמורנג'י נקטר ד'אור-  השלישי והמיוחד בחבורה, אשר מבלה זמן גם בחביות של יין קינוח צרפתי בשם סוטרן. גם כאן אנחנו מקבלים 46% מכובדים וניחוחות של פאי לימון. יש בנקטר ד'אור שילוב מיוחד של מתיקות וחמיצות שהופכות אותו למתאים לכל מזג אוויר, לסוף ארוחה או ליום שבת בצהריים.
 
כעת נעבור לחלק היוקרתי,
גלנמורנג'י 18 שנה- הסינגל מאלט הזה שומר על הקו האלגנטי, אך גם מעט אקסטרווגנטי (נא לקרוא את המשפט בקולו של זוהיר בעלול). לא האמנו שהוא מכיל רק 43% אלכוהול – מרגיש יותר, 46% היה הניחוש שלנו. רוב זמנו בחביות אקס-בורבון וחלקו הקטן בחביות שרי אולורוסו. אם לא היינו יודעים שאסור לתבל וויסקי היינו חושדים שהוסיפו לחביות קינמון ואפרסקים. לדעתנו זה הסינגל מאלט למתקדמים הראשון עבור מתחילים שעושים את הצעד הבא. מורכב אבל נגיש ולא אגרסיבי.
 
גלנמורנג'י סיגנט-  הדגש הוא על חומר הגלם שני זני שעורה (מאלט) והקלייה שהם עוברים. אחד מהשניים הוא שוקולד-מאלט והוא מתבטא בכל לגימה מהוויסקי המופלא הזה שמגיע ב-46% אלכוהול. טעמים מתוקים כמו שוקולד, דבש ועוגיות קרמל מאוזנים עם טעמי אספרסו. זה וויסקי שגורם לך לעצור אחרי הלגימה ולחשוב. וויסקי חורף מעולה, ובהחלט המתנה הכי יפה שאפשר לתת לחובבי וויסקי.
כל הבקבוקים עד כה הם מהדורות קבועות של סינגל מאלט ויסקי אשר המזקקה מייצרת באופן קבוע. לעיתים ישנם שינויים קלים, אם בשנות היישון, באורך הפיניש או בעיצוב.
הגראנד וינטג' 1991, אשר בוקבק ב-2018, הוא הוצאה חד פעמית של 7551 בקבוקים בלבד. זהו, לא יהיו יותר כאלו. הוויסקי מתיישן במספר סוגי חביות (כולל חביות יין אדום מבורדו) ומעניק חוויה ייחודית של איזון. לא כל וויסקי יכול להחזיק 27 שנים בחבית, לעיתים השפעת העץ משתלטת על התזקיק. לא זה המקרה ומדובר פה בסינגל מאלט שהוא יצירת אומנות מאוזנת.
לרכישה>>           
 
אז מה אנחנו יודעים על הוויסקי שמיוצר בגלן מורנג'י – עמק השלווה?
הסינגל מאלט מיוצר על ידי הדודים הכי גבוהים בסקוטלנד – הכינוי הרשמי שלהם הוא "הג'ירפות".
כיום יש 12 ג'ירפות, שהן כולן העתק מדויק של שני דודי הזיקוק המקוריים מ-1887, שנה בה נעשה שיפוץ רציני במזקקה והדודים הנמוכים שהיו בה עד אז הוחלפו בגבוהים.
ד"ר ביל למסדן הוא המדען המשוגע של תעשיית הוויסקי, כולל רעמת השיער המתבקשת. בזכותו גלנמורנג'י נחשבת לפורצת דרך בתחום היישון והשימוש בחביות שונות. כל שנה המזקקה מוציאה מהדורה מיוחדת של סינגל מאלט בפיניש אחר (למשל הספיוס הנהדר בפיניש חביות וויסקי שיפון אמריקאי).
מעבר לחלוציות ישנה גם הקפדה על שימוש בכל חבית פעמיים בלבד. למקרה שאתם לא יודעים, לסקוטים יש מוניטין של העם הכי קמצן באירופה. לגרום לסקוטים לזרוק חבית אחרי שני שימושים בלבד זה מרשים!
נסיים במעט סטייל – מזקקת גלנמורנג'י למעשה שייכת לחברת LVMH אשר בבעלותה גם מותגי על כמו לואי ויטון וג'יבנשי.

הצטרף למועדון החברים שלנו

וקבל הטבות ומתנות

להצטרפות  >

אנחנו רואים תמיד את חצי הכוס המלאה.

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו ותקבלו מידע על אירועים, סדנאות ומוצרים חדשים באתר ובסניפים

תנאי השימוש באתר
delivery icon
משלוח חינם מעל 300 ₪
איסוף חינם מהסניפים
איסוף חינם מהסניפים