דילוג לתוכן דילוג לתפריט דילוג לחיפוש תפריט נגישות

משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר   משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר

דניאל אטיין דפה- מר שאבלי!

עמיר אברהמי

השבוע האחרון ביקר בישראל דניאל אטיין דפה משאבלי. הוא הגיע לכאן לכבוד חגיגות ה 30 שנה לרשת דרך היין. שתי סדנאות מאסטר קלאס הוא העביר לחברי דרך היין וגם זכה לפגוש את צוות החנויות להדרכת בוקר מרעננת.

איש מעניין דניאל. פגשתי אותו לארוחת ערב ביום שבת, יומיים לאחר נחיתתו בישראל. זהו ביקורו הראשון בישראל, הוא אומר לי, ומסביר שמאז היותו ילד בן 7 תמיד חלם להגיע למה שהוא מכנה ארץ הקודש. ישראל. את אהבתו לארץ הוא אפילו מייחד בכיתוב המילה "ישראל" בלועזית על גבי תווית היינות שלו. d' apres Israel ("לפי ישראל") .

הייחוס המשפחתי הארוך של דניאל מביא אותנו שנים רבות אחורה אל משפחת המלוכה בבורגון, שדניאל הוא נצר שלה. הוא מתלוצץ איתי על השמות הרבים שניתנו לשושלת שלו וכל פעם אבות אבותיו נאלצו להוסיף לשם המשפחה שם נוסף, כך שבסוף השמות המלכותיים משהו הכבידו ודניאל סיכם שאפשר שיקרא "אטיין דפה" ולא יותר מכך.

על אריסטוקרטיה, אמונה ויין

הייחוס המשפחתי של 14 דורות של כורמים ויצרני יין בשאבלי העניקו למשפחה את האחוזה שלהם השוכנת בשאבלי ואפילו המצודה של שאבלי, זכר למונארכיה שהתקיימה כאן בעבר, שוכנת לה בטריטוריה הכל-משפחתית של הדומיין. חוץ מהיקב המשפחתי יש באחוזה גם מלון ומסעדה ומספר מרתפי יין ליישון היינות. מרתף אחד אפילו מוקדש ליינות מרחבי העולם. כ 45,000 יינות שאינם הנושאים את שם האחוזה שלו שוכבים להם במרתף זה. הוא מראה לי מספר יינות ישראלים אותם טעם ביומיים הראשונים לביקורו בארץ. מתאר אותם בשפה ציורית, מדיי פעם מכניס מילה בצרפתית. הרבה תשוקה יש לו. שובבות בעיניים ולב חם ואוהב.

איש מלא הכרת תודה ושמחת חיים דניאל. במהלך ארוחת הערב הוא מתיידד בקלות עם הסובבים אותו, מצלם פה ושם מראות יפים שישארו למזכרת. הוא בעיקר מתפעל מהיותה של ישראל כל כך מודרנית. "אני שולח תמונות למשפחתי", הוא אומר לי "כדי שיראו שבישראל אין רק מדבר או גמלים". איך לא הייתי כאן כל השנים האלה, חוזר ואומר לי".


 

על שלושה דברים יעמוד היין

דניאל מספר לי כי בילדותו נהג אביו לאמר לו כי עליו לזכור שלושה עקרונות חשובים בעשיית היין: הראשון הוא להכיר את האדמה ולהבין אותה. בהקשר של בורגון ושאבלי זה הרי כל כך מתבקש שהרי זהו המקום היחידי בעולם שבו כל תא שטח בחלקת כרם נראה שונה משכנו. לפעמים שני מטרים שמאלה בחלקה נראים שונה לחלוטין מהשכן שלך.

העיקרון השני הוסיף האב שהיה גם הוא אדם מאמין, הוא להאמין באל וביכולת של כל בציר ובציר. ולבסוף העיקרון השלישי הוא האדם היינן. גם הוא כאמור שותף לעשייה של היין שהיא מתנת האל והאדמה.

והאל והאדמה אכן מיטיבים עם דניאל. יינותיו מככבים במסעדות הנחשבות של צרפת והעולם כולו לרבות מסעדות מישלין. לא מעט "סלבריטיז" מעריצים את יינותיו ובין השאר בית המלוכה האנגלי, נשיאי מדינות וגם זמר אחד מפורסם מאוד. הסוד של היינות שלו טמון ביכולת שלהם להתיישן כבר בעשייה הייננית ביקב. יינות הפרימייר קרו מתיישנים במיכלים ובבקבוקים ביקב תקופה ארוכה של 10 שנים. אין עוד יקבים בשאבלי שמסוגלים להתהדר בכך שהם מוציאים לשוק את היינות שלהם 5 או 10 או 15 שנה לאחר הבציר.

ובגלל שהיינות כבר מיושנים בזמן יציאתם לשוק, הם מוצאים את דרכם כאמור לטובי המסעדות, הנהנות מיינות שאינם צעירים, עם מורכבות גדולה, חמצון מסוים שמעניק להם ארומות וטעמים אדמתיים קלים והרבה אלגנטיות. המילה אלגנטיות חוזרת בשיחתנו מספר רב של פעמים כאשר מתאר דניאל יין. כל כך אירופאי בתיאורים שלו.

האורחים שלנו טעמו בין השאר בסדנה שלו את חלקת הפרמייר קרו של Vaillon המיוחדת שלו מבציר 1981! כן חברים, לא טעיתם. יין לבן בן 42 שנה. מי מיכם טעם שאבלי מתיישן שכזה? תענוג. כנראה שאביו של דניאל צדק. כדאי להקשיב לאדמה וגם מעט אמונה לא תזיק, שהרי יין לבן בן 42 שנים זה לא דבר שרואים כל יום, ובטח לא שטועמים.

כיום עוזרים לדניאל גם הבן והבת. כל אחד בתחומו. הבן ביקב והבת במסעדה ובבר ובבית המלון האחוזתי. דניאל מספר לי שאמר לבן שלו שירצה לבנות את החומה העתיקה של חלקת הכרם פרמייר קרו Les Lys שהרוסה מזה שנים רבות. אף אחד לא נגע בה. הבן התנגד וטען שצריך להשקיע בחביות וברכש ציוד ליקב. דניאל התעקש ובעזרה של בנאים מיומנים החל את מלאכת בניית החומה בנובמבר האחרון. המלאכה הסתיימה במאי.

השמועות על בניית החומה הישנה עשתה גלים ומאז פוקדים את הכרם סקרנים רבים ותיירים לראות את הפלא עומד על תילו. אחר כך הם גם קונים יין אחד או שניים או ארגז ביקב. כדאי כנראה להקשיב מדיי פעם לאבא שמבין דבר אחד או שניים באנשים.

היה לי כייף גדול לארח את דניאל לאורך שבוע שלם ולהפגיש אותו עם אנשים מעניינים, יקבים מקומיים וגם לשמוע ממנו שמאוד התרשם מהסיור המיוחד שערך בירושלים. סיור שחלם עליו מאז היה בן 7 כאמור.

בסוף שבוע הבא ינחת בישראל אורח נוסף מצרפת. הפעם מצפון עמק הרון. איב קווירון יהיה אורח של דרך היין לכבוד חגיגות ה 30 שנה לרשת. גם הוא יעביר סדנת מאסטר קלאס אחת בסניף רמת השרון. אתם מוזמנים להירשם ולהנות.

לרכישת יינות דניאל אטיין דאפה >>

הצטרף למועדון החברים שלנו

וקבל הטבות ומתנות

להצטרפות  >

אנחנו רואים תמיד את חצי הכוס המלאה.

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו ותקבלו מידע על אירועים, סדנאות ומוצרים חדשים באתר ובסניפים

תנאי השימוש באתר
delivery icon
משלוח חינם מעל 300 ₪
איסוף חינם מהסניפים
איסוף חינם מהסניפים