דילוג לתוכן דילוג לתפריט דילוג לחיפוש תפריט נגישות

משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר   משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר

הלבנים של גרמניה, אוסטריה ואלזס

יינות משלוש מדינות בסגנונות שונים

עמיר אברהמי

אם חובבי יינות לבנים אתם, בוודאי תאהבו לטעום את היינות של גרמניה, אוסטריה ואלזס של צרפת. מדובר בנכסי צאן ברזל ממש של סגנונות היין הקרירים של אירופה שיכולים להיות יבשים עד מתוקים.

תחילה גרמניה. אזור היין המפורסם ביותר שלה הוא ללא ספק המוזל. אותו נהר מתפתל מפורסם שמעליו במצוקים תלולים הבנויים טאסות טראסות, בוצרים את החלקות בציר ידני את הרילינג האציל. זהו זן מאוד ורסטילי שיכול להתקבל במספר סגנונות של יין. שיטת המיון וסיווג האיכות של יינות גרמניה מסובכת מאוד. לא כולם מבינים אותה אבל אם נפשט את הדברים אז חשוב לזכור שכל רמת איכות בסיווג מתייחסת לרמת הסוכר ההתחלתי של הריזלינג בזמן הבציר, לרמת הסוכר ביין הסופי ולרמת האלכוהול של היין. היינות יכולים להיות יבשים, חצי יבשים או מתוקים. בציר מאוחר הוא חלק מסיווג האיכות במוזל והיינות המתקבלים מתאפיינים בחמיצות טבעית גבוהה, מינראליות חדשה שכן המסלע בכרמים הוא לרוב צפחה, ובאף תחושו ארומטיות מרוכזת ונעימה. חלק מיינות הריזלינג מתיישנים בצורה טובה בדומה לחלק מן היינות האדומים המפורסמים של העולם והארומה המתקבלת ליינות אלה תכיל ארומה של "קרוזן" שהוא ניחוח שקיים גם בדלק.

 

לזן הריזלינג חובבי יין רבים בעולם וגם בישראל ואזור המוזל בפרט נחשב לפסגה הייננית של היינות הלבנים בעולם. אחד מיצרני היין הנודעים של האזור הוא מרקוס מוליטור הנודע שיינותיו מככבים ברשימת טובי יינות האזור. גם אזור הפפאלץ מייצר יינות ריזלינג איכותיים במספר סגנונות אך הוא מעט דרומי יותר ומאפשר חשיפה גבוהה יותר לשמש. וילה וולף השייך לד"ר לוסן הוא יין מאזור הפפאלץ בעוד במוזל תוכלו למצוא את היקב האחר שמייצר גם את הסגנון החד יותר.

 

ואם אתם בוגרי יינות גרמניה, אל תפספסו את שכנתה הקטנה והאיכותית-אוסטריה. מוקפת בהרי האלפים, מדינה זו מייצרת כמה מהיינות הלבנים הטובים של אירופה עם התמקדות בזן הלאומי "גרונר ולטלינר" שמתאפיין בחמיצות גבוהה, ארומות הדריות ומעט פלפל לבן. היינות לפעמים מיוצרים בסגנון מבעבע יבש, אך כמובן שהעיקר זה גרונר ולטלינר יבש. אם אתם חובבי סוביניון בלאן למשל, עצרו כאן לביקור בטיול הבא שלכם באוסטריה, כי כנראה תתאהבו בזן. 4 אזורי יין עיקריים באוסטריה: lower Austria, styria, Burgenland, Vienna .

רוב הייצור במדינה מתרכז ב lower Austria עם בולטות לגרונר ולטלינר עם מעא שרדונה וריזלינג. 8 עמקים נמצאים באזור זה עם עמק "ואכאו" המפורסם. ואם חיפשתם בנרות דווקא יין אדום (למה בעצם שתחפשו יין מקומי אדום במדינת יין לבן?) אז תשמחו לגלות שבגבול עם הונגריה קיים אזור חמים יותר Burgenland שמייצר גם יינות אדומים. אזור Vienna  הסמוך לעיר המייצר כמה מיינות הגרונר ולטלינר הטובים ביותר של אוסטריה. "קראכר" הוא אחד היצרנים המובילים באוסטריה שמציע מספר לבנים מרשימים עם דגש על גרונר ולטלינר.

קפיצה קטנה לאזור שמחבר את גרמניה לצרפת, באזור קולמאר ושטרסבורג תביא אתכם לצפון מזרח צרפת לאזור היין השלישי שלנו היום-אלזס. חבל מריבה שנים רבות בין שתי השכנות גרמניה וצרפת. כיום בכפרים הציוריים של אלזס ובפסטיבל היין השנתי של האזור המתקיים באזור בין סוף יולי לתחילת אוגוסט בדרך כלל, תוכלו לפגוש כמה מהזנים הלבנים הארומטים החשובים ובינהם: ריזלינג, גווירצטרמינר, פינו גרי,פינו בלאן מוסקט וסילבנר. האקלים באזור מתאפיין בים תיכוניות מסוימת שכן העמק מוגן על ידי הרי ה- vosges ממעל. לא נדיר לראות את השמש כאן מלטפת בחמימות את הכרמים למרות שאין הרי מדובר בדרום צרפת החמימה אלא באזור אקלימי מיוחד במינו. ימים חמימים מתונים ולילות קרים שיוצרים יינות עם חמיצות טובה מובחנת.

זהו אזור שמאפשר לענבים יצירת מרקם ארומתי מובחן עם יינות גווירצרמינר מעולים ובינהם גם ברמת חלקות "גרנד קרו". יינות אלזס מקוטלגים לפי רמת הסוכר שלהם. הלבנים היבשים מסווגים כ- "vendanges tradives"  או "late harvest" , בעוד היינות המתוקים מסווגים כ- "selection de grains noble" או noble rot"". יקבים מפורסמים כמו "זינד הומברכט, או "בסטהיים", "הוגל" הם שם דבר בתעשיית היין העולמית וכדאי לשים אליהם לב.

הצטרף למועדון החברים שלנו

וקבל הטבות ומתנות

להצטרפות  >

אנחנו רואים תמיד את חצי הכוס המלאה.

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו ותקבלו מידע על אירועים, סדנאות ומוצרים חדשים באתר ובסניפים

תנאי השימוש באתר
delivery icon
משלוח חינם מעל 300 ₪
איסוף חינם מהסניפים
איסוף חינם מהסניפים