דילוג לתוכן דילוג לתפריט דילוג לחיפוש תפריט נגישות

משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר   משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר

פימונטה- יומן מסע

עמיר אברהמי

המסע שלנו בפימונטה

יומן המסע שלפניכם מספר סיפור. הוא לא רק על יין וכרמים. לא רק על נופים מהפנטים ופסגות מושלגות. וגם לא רק על קולינאריה מקומית. הוא הסיפור שלנו מנהלי חנויות "דרך היין" הפוגשים בפעם הראשונה לחלקנו את מושא הערצה בארץ הנפלאה הזאת. כן, אני מתכוון ליקבים שאנו מייצגים ולאנשים הנפלאים העומדים מאחוריהם. המשפחות שלהם, היקב האחוזתי שלהם, הסיפור שלהם.

והם כולם מארחים נפלאים, אוהבי אדם וצנועים. צנועים מאוד. אנשי אדמה בחלקם הגדול, יזמים בנשמתם, מגדלי כרמים ויצרני יין. דור חמישי או שישי בחלק מהמקרים של משפחות יין.

מתוך המסע המופלא הזה שכלל ביקור ואירוח בכ- 15 אחוזות יין שונות בשלושה ימים, אני מעלה כאן על הכתב  את הסיפור האישי שלנו במפגש עם חמישה יקבים מתוך הרשימה, כדי לתת לכם חברים, קצת מהאווירה ומהתחושות שלנו במסע זה. מתחילים

יום שני, תחילת חודש מאי. אנחנו נוחתים במילאנו ומייד אנדראה הנהג האיטלקי שלנו לאורך כל המסע מקבל אותנו בשדה התעופה של "מלפנזה". מילות נימוסין קצרות והופ כולנו במיניבוס. מכוונים את המצפן לכוון מחוז פימונטה.

כמעט שעתיים של נסיעה כמדומני. פימונטה פירושו באיטלקית "מרגלות ההרים". ההרים הם האלפים שנישאים אל מרחוק במשולש של איטליה-צרפת-שוייץ. ביום טוב רואים את פסגת "המון-בלאן". לא ראינו. היה מעונן. זהו אזור קולינארי חשוב פימונטה שנמצא בצפון מערב המדינה עם פטריות כמהין לבן, אגוזי לוז וכמה מהמסעדות הכי טובות של ארץ המגף. חלקן מדורגות מישלין. העיר הגדולה היא טורינו. עיר תעשייתית מפותחת. היצרן פיאט יושב בה. וגם קבוצת הכדורגל יובנטוס. עד כאן קווים כלליים למי שרצה להתמקם.  

Ellena Gioseppe
ליינות הלנה ג'וזפה >>
אנו מגיעים למשפחה איטלקית חמה עם יקב קטן. Ellena Gioseppe שמו והוא בוטיק. כמעט 40,000 בקבוקים. האזור נקרא La Morra בחלק הצפון ממערבי של קומונת הברולו.

11 כפרים מרכיבים את קומונת "ברולו". אותו יין נערץ ומרשים שהתחיל את דרכו כבר בשנות ה 50, ושאין ספק בכלל שבזכותו הביא את פימונטה לתודעה עולמית של אחד מהיינות הנחשקים של איטליה. בזכותו אפשר רק להעריך, הייתה הדרך של אזור יין אחר בפימונטה, "ברברסקו", קלה יותר להגיע גם הוא לתודעה העולמית של יינות הפרימיום של פימונטה ואיטליה. האב המבוגר איש חביב שאינו דובר אנגלית אך הכלה וקרוב אחר מעבירים לנו טעימה משובחת. לכולנו נסיון רב בטעימות יין. שנים של נסיון לזהות כישרון חדש שלא ידע שהוא כזה. טעמנו זן יוצא דופן שקשה למצוא אותו בפימונטה העונה לשם "נאשטה". מאזור לאנגה. זן נהדר ונקי. מעט מינראלי. לבן שהקסים אותנו. מייד הגיעו גם האדומים. תחילה ברברה. אותו זן שמגיע לו הרבה יותר מקום בקדמת הבמה. ליקב יש גם את הברברה שבאה מאלבה וגם את זו המרוחקת יותר מאסטי.

זאת של "אלבה" מגלה מבנה הדוק עם חמיצות מובחנת ופרי אדמדם ברקע. אלגנטיות, מעט ירקרקות של תבליני אחו. מקסים. האסטי היה יותר juicy עם פרי בשל ונדיב וחמיצות טובה גם. מבשיל מוקדם יותר מאלבה בגלל אקלים חמים יותר ב- "אסטי".

 ובכל זאת כמה מילים על ברברה- כדאי לחובבי היין בישראל להתיידד עם הזן הזה כי הוא מתגמל. בטח ובטח לאדוקי היין שבינכם שרוצים "יין חי בכוס" בזמן שהם אוכלים. זהו ללא ספק אחד הזנים האיטלקים שמתאימים לאוכל. בסיור ביקב המשפחתי הקטן הזה ראינו שהם משתמשים גם בחביות באריק קטנות בנות 225 ליטר וגם בחביות גדולות של לפחות 1200 ליטר ויותר משווייץ.

מדהים לפגוש משפחה שעד שנת 2009 מכרה בכלל את הענבים שלה ליקבים באזור ובנסיון הלא ארוך שרכשו מצליחים להעמיד יינות ברמת איכות כזאת. חיפשנו קצת פגמים לכאורה ביינות, לא מצאנו. הם היו אלגנטים ומאוזנים. בחלק מהחלקות תוכלו לפגוש בגפנים בוגרות בנות לפחות 25 שנה ועד 40 שנה מהן מייצרים כאן את הברולו לה מורה שלהם או את הברולו אשקרי.

50 דונם בסך הכל לאחוזה מהם הם מייצרים לאנגה נביולו שיכול היה להיקרא "ברולו" אך בגלל שהגפן צעירה המשפחה העדיפה להוריד את היין בסיווג ל"לאנגה" על שם האזור הכללי הגדול ולא על שם הקומונה הקטנה של "ברולו.

נאשטה הלבן בן 5 דונם,15 דונם של ברברה ו 30 דונם של "ברולו". כדאי לכם לעקוב אחרי היקב הזה אצלנו כי הוא ללא ספק מהתמורות הטובות שניתן לקבל.

Gaja
ליינות גאיה >>
על דבר אחד אין חולק. אנג'לו גאיה הוא הנסיך של פימונטה. היזם, היינן ואיש החזון יוצא הדופן הזה. עם יקבים ברחב ארץ המגף ויינות מפימונטה, טוסקנה וסיציליה ששמם הולך לפניהם, הביקור ביקב ששוכן בכפר ברברסקו היה כנראה המרגש מבין הארבעה. תחושה של אריסטוקרטיות אחזה בנו כשקיבלו את פנינו לתוך היקב והמבנה ההיסטורי. המבנה ההיסטורי מחובר גם בתעלה תת קרקעית לחלקו השני של הכביש אל מבנה היקב הנוסף החדש יותר. קיבלה את פנינו הבת גאיה גאיה. שאחראית על כל נושא הפיתוח של הכרמים ומשמשת בשווקים הבינלאומים השגרירה של היקב ופימונטה.

אישה מרשימה היא גאיה. מנוסה. רהוטה. אותנטית. הייחוס המשפחתי לא פגם בה. להיפך. היא מקשיבה לנו ועונה על שאלותינו בגובה העיניים. לפעמים צוחקת. גאיה מספרת לנו שאביה עסוק בימים אלה בהקמתו של יקב חדש והפעם באזור הגבוה. "אלטה לאנגה". זהו יקב שעתיד יהיה להתמקד ביינות לבנים. אנג'לו בן ה 83 ער לשינויי האקלים וההתחממות הגלובאלית וכבר מבין שעליו להתחיל את הפרוייקט הבא שלו, הקמת יקב חדש שיוכל לעמוד במגבלות האקלים. לצורך כך הוא עובד עם ארכיטקט בן 89, צוחקת גאיה.

אבל האב החכם שידע לבנות את פימונטה ועדיין להיות פתוח לטכנולוגיות חדשות ושיטות עשייה של יין כמו למשל שימוש בחביות צרפתיות 225 ליטר, יצליח גם הפעם. תראו לי עוד יקב שמצליח כל כך הרבה שנים להיות בפסגת הפרמיום של איטליה בכל אחד מהיקבים שלו...

אנו טועמים ביקב בין השאר סוביניון בלאן מהאלטה לאנגה שהיה מקסים ומעט אקזוטי אך לא חנפן מדיי. מינראלי ונקי. כרם הסוביניון בלאן הראשון שניטע היה בשנת 1983. את השרדונה נטעו בשנת 1979. עם השנים הם למדו את האזורים. את המפנים והחלקות. גאיה מוזגת לנו את השרדונה המפורסם "רוסי באס" שהוא מחווה לאחותה רוזאנה הצעירה יותר שעל שמה נקרא היין. "רוסי באס", צדקתם. אחריו כבר הגיעו האדומים: "סיטו מורסקו" שהחלקות ליין זה מקורם גם בברולו וגם בברברסקו אך לפי חוקי ה – DOCG הוא חייב להיקרא בשם אחר כי הוא בלנד. "לאנגה" במקרה זה.

את הברברסקו 2020 והברולו "קורטזה" 2019 טעמנו בהתפעלות. יינות אצילים. יינות לאצולה. מלאי אופי ו finesse . איזה מזל שהצרפתים המציאו מילה כל כך יפה לתיאור של יין שיודעת להעביר גם רגש. מעניין איך יהיה היקב החדש של גאיה. בטוח שהמוני חובבי יין בעולם מצפים ליינות הלבנים שלו.

Paolo Scavino
ליינות פאולו סקאבינו >> 
היקב המצוין הזה שנמצא בקומונת הברולו בכפר castiglione Falleto הוא יקב של נשים אחיות חכמות, חרוצות ומלאות אמביציה. נכון, האב הוא המכובד שקיבל את ניהול היקב מאביו פאולו, אבל אליזה הבת שלמדה ייננות ואחותה המומחית בטעימות יין, הן הכח הנשי הדוחף את היקב קדימה.

בצניעות רבה מובילה אותנו אליזה אל אולם התסיסות, משם אל מרתף החביות והאולם בו מחזיק היקב את יינות הארכיון מכל אחד מהבצירים של היקב. המתיישנים, אם תרצו לדבר תכלס. אולם מפואר עם כלובי ברזל מלאי יין.

קשה לתאר רק במילים את מה שעיניים מקצועיות יכולות להעריך בביקור ביקב. שיטות הייצור מאוד מסורתיות מצד אחד אבל טכנולוגיות חדשות הוכנסו ליקב במרוצת השנים שהפכו אותו לאחד השמות המובילים של ברולו. 300 דונם של כרמים ליקב שמייצר 180,000 בקבוקים. חוץ מנביולו, מייצרים כאן גם יין לבן שהוא בלנד של שרדונה , סוביניון בלאן וויונייה, מעט דולצ'טו שהולך ונעלם באזור, ברברה מאלבה וברולו ממספר אזורים. Bricco Ambrogio, Monvigliero, Ravera-Novello , Serralunga, Castiglione Falleto . החלק הדרומי של ברולו מציג יינות עוצמתיים מלאי גוף, בעוד צפון קומונת הברולו מציגה יינות אלגנטים יותר. היינות שהוצגו לנו מאפיינים כל אזור. בחירה של יינות הקרו (סינגל ויניארד) קפדנית מאוד. כל חלקה נבצרת לחוד במועד שלה. 20 כרמים מייצרים למעלה מ 60 תסיסות שונות מספרת לנו אליזה.

התסיסות ספונטאניות. חביות שנטעמות ולא מגיעות לסטנדט האיכות שהיקב קבע לעצמו לא ממשיכות בגיבוש. היין שלהן נמכר כ- bulk בשוק היין לאחרים. זהו יקב שביסס עצמו בצמרת ללא ספק והוא מפורסם מעבר לים. תוכלו לפגוש ביינות של היקב גם אצלנו.

Marchesi di Barolo
ליינות מרקזי דה ברולו >> 
הביקור בטירה העתיקה שמשמש גם את היקב האחוזתי הוא חלק מהסיפור המעניין של יינות האחוזה. הגענו לכפר ברולו שלצידו שוכן היקב. יקב אני אומר? טירה. וכיאה לטירה ישנה יש לה גם חצר אירוח כמו בטובי הסרטים של אדונים ומלכים. במקור היקב היה שייך למשפחת  המרקיז פאלטי. משפחה מכובדת באתה תקופה. בשנת 1929 נמכרת האחוזה לפייטרו אבונה. המשפחה הנפלאה הזאת ממשיכה עד היום במלאכת העשייה ורואים שהם מנוסים באירוח מופתי. קיבלה אותנו בת המשפחה ומייד מצאנו עצמנו בטראסה המרכזית של האחוזה אוחזים בכוס של יין לבן מצוין העונה לשם Bric Amel שהוא בלנד של ארניז מרוארו עם קצת סוביניון בלאן ושרדונה. אחד היינות המקסימים שטעמנו האביב והוא עם ארומות ירקרקות עשבוניות ופרי נהדר. יכול להפוך למרענן הרשמי  של המוני ישראלים שאוהבים סגנונות יין לבן כזה. 

אחד הסיפורים הנודעים של האחוזה בתקופת היותה תחת משפחת פאלטי, מספר על המלך אשר שמע על יינות המרקזית פאלטו ושאל אותה בסקרנות: "מתי נוכל לטעום את היינות הנודעים שלך, גבירתי?" והאחרונה לא היססה ושלחה למלך משלוח של חביות עבור 325 ימים בשנה, לא כולל ימי צום ותענית. הסיפור הזה שרץ בממלכה סידר לאחוזה כבר בשנת 1933 את הכבוד להיות ספק היין של המלך ובית המלוכה. רבים טובים אחרים נהנו מיינות הברולו הנהדרים של האחוזה והמארחת לא מפספסת להראות לנו את המרתף עם ארכיון הברולו המתיישנים. היו שם גם יינות מהמאה ה 19 חברים ועד היום.....רק שנת 1972 חסרה להם באוסף זה. לא פחות מ 40 תוויות מעטרות את יינות האחוזה. חלקם גם יינות קרו מפורסמים (סינגל ויניארד) נודעי שם כמו "קאנובי" או "סמארסה". לא מעט ישראלים ביקרו כאן באחוזה ועושה רושם שגם תיירים מכל העולם, שכן בארוחת הצהריים שערכו לכבודנו במסעדת האחוזה, פגשנו גם תיירים מעבר לים. 

 

 

Aldo Conterno
אני חותם עם יקב שהשאיר אצלנו את הרושם העז ביותר. לא רק מבחינת היינות שטעמנו, אלא גם בצורה בה היקב מתנהל ומה הפילוסופיה שלו. משפחת קונטרנו יצרנית יין כבר מהמאה ה 19. אלדו אב המשפחה שנפטר בשנת 2012, היה בן למשפחת יצרני יין בעצמו. בשנת 1969 מחליט אלדו לאחר מספר שנים בארה"ב לצאת לדרך עצמאית ולהיפרד מאחיו ומהעסק המשפחתי ולהקים יקב עצמאי. כיום שלושת הבנים לבית קונטרנו מנהלים את היקב. פוגש אותנו ג'יאקומו בחדר האירוח של הבית ואחוזת היין.

 איש רהוט מאוד ג'יאקומו, דובר אנגלית שוטפת ועם אור גדול בעיניים. היקב שמייצר 80,000 בקבוקים יכול לייצר הרבה יותר. אבל היקב גורע כל שנה את היינות שלא הגיעו לרמה שאליה שאפו ביקב ולכן גם פה כמו ביקב פאולו סקאבינו נמכר חלק מהיין בשוק ה -bulk . אנחנו יורדים למרתף ולחדר התסיסה וג'יאקומו מראה לנו שני אזורי חביות. חביות של יין לבן שמופרדות לחלוטין מהאזור בו יש חביות של יין אדום.

הבידול נעשה כדי ששמרי הבר של כל כרם וכרם לא יתערבבו בחדר אחד. כלומר, שמרי בר מכרם ברולו מסויים לא יהיו עם שמרי בר של שרדונה. שלא יריבו בינהם.

גם חדר החביות החדש שמכיל חביות ריקות כ 8 חודשים לפני הבציר, מעלה את השאלה מדוע לעשות זאת? והתשובה- כדי שהשמרים מהשנה הקודמת לא ידביקו סתם את הקירות אלא ימצאו בחביות החדשות מצע טוב להתאקלם ולהתרבות. וזה כדי להכין את התסיסות הספונטאניות של הבציר הבא.

בחדר אחר מתחת לקרקע אנו מרגישים בתנועה של אוורור. לא מצליחים לראות את מקור המיזוג הנעים הזה. בפינה עם דלת ועמודי ברזל מראה לנו ג'יאקומו שיש שם באר מים שיוצרת זרם של אויר קר שנע בתוך המרתף ומאוורר את האזור ללא לחות גבוהה מדיי שתיצור פטריות על הקירות.

ולגבי הטעימות של היינות. מה אומר לכם חברים...המזל של היקב שיינות הברולו שלו כמו גם הברברה הם יינות שבאו לקחת את כל הקופה. יינות שמנצחים תחרויות. מרשימים. לא צריך אפילו להבין ביין כדי להתרשם מהם. ואם תתנו לי לרגע להתבטא בז'רגון מקצועי אז תדעו שהיינות בעלי מבנה הדוק ומלא, עם פרי עשיר ואלגנטיות ברורה. החומצה מאוזנת ומלאת חיים והטאנינים קטיפתיים עד אבקתיים. אין כאן עפיצות של נגרייה. הכל מאוד fine . הגוף מחזיק את כל המרכיבים של היין בצורה מעוררת השראה. 250 דונם של כרמים ליקב סביב והוא שוכן בכפר Bussia שהוא במרכז קומונת הברולו. הלב של האזור ואחד מ- 5 הכפרים החשובים של קומונת ברולו.

מרתק היה המפגש ביקב והמשכנו לאחר מכן במיניבוס לדבר על החוויה ואיכות היינות. תענוג. הסתיים לו המסע שלנו בפימונטה. זכינו לבקר ב 15 מאחוזות היין הטובות של האזור. אין ספק בכך. ואין ספק גם שמאחורי כל הצלחה של יקב משפחתי, נמצא יינן או ייננית עם מסורת של שנים בגידול כרמים ועשיית יין. עם צניעות והבנה שהיין נעשה בעצם על ידי הטבע. אנחנו הייננים, רק צריכים לא להפריע לו להגיע למחוז חפצו.

עמיר אברהמי

המנהל המקצועי של דרך היין

לרכישת יינות מפיימונטה ומאיטליה כולה >>

  

הצטרף למועדון החברים שלנו

וקבל הטבות ומתנות

להצטרפות  >

אנחנו רואים תמיד את חצי הכוס המלאה.

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו ותקבלו מידע על אירועים, סדנאות ומוצרים חדשים באתר ובסניפים

תנאי השימוש באתר
delivery icon
משלוח חינם מעל 300 ₪
איסוף חינם מהסניפים
איסוף חינם מהסניפים