דילוג לתוכן דילוג לתפריט דילוג לחיפוש תפריט נגישות

משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר   משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר

גליל מול גולן

שני אזורי היין החשובים מצפון מתארחים ב"דרך היין"

עמיר אברהמי

מחווה לטרואר הישראלי לרגל יום העצמאות ה 75 של מדינת ישראל

הגליל העליון- ברוכים הבאים לטוסקנה של ישראל

כשהברון רוטשילד הגיע לישראל במאה ה19 להקים את היישוב היהודי החדש עם המושבות הנודעות שלו בגבולות גדרה-חדרה, הוא הגיע גם לאצבע הגליל ועזר בהקמת המושבות ראש פינה ומטולה. כאשר שלח את יועציו מעלה לעבר רכס נפתלי והרי הגליל העליון, חזרו האחרונים עם בשורה שאין התיישבות יהודית חדשה באזור (פרט לעיר צפת). בסופו של דבר נטיעות הכרמים החדשות שלו התבססו על אזור בנימינה וזכרון יעקב בקרבת היישוב היהודי החדש. רק בשנות ה 80 של המאה הקודמת החלו ניצנים ראשונים של כרמים בעמק קדש המפורסם סמוך לכרם דישון המפורסם. הסנונית בישרה את תחילתה של תקופת רנסאנס בגליל העליון שהביאה לעליית המצפים בגליל, ישובים קהילתים קטנים שבין השאר התפרנסו מחקלאות כחול לבן וכרמים ליין.

התנופה המשיכה וכיום ניתן לראות יקבים מובילים רבים שנטעו כרמים או שמקור כרמיהם הוא במגדלים פרטיים החיים בגליל העליון. גם צימרים רבים האהובים כל כך על הישראלים פרחו בגליל העליון ותעשיית התיירות באזור פורחת. לעיתים אהבו בני המקום ליחצן את בית הגידול הגלילי כ"טוסקנה של ישראל", אבל גם אם לא בדיוק כך, הרי זה מבורך.

מה מייחד כל כך את הגליל העליון כאזור יין ייחודי אתם שואלים? ראשית אם נתבונן מקרוב הרי שחלק מן העמקים בגליל העליון נמצאים כמו כרם דישון בגבהים של כ 400 מטר בקירוב מעל פני הים, ואולי מעט יותר, בעוד פסגות הכרמים ברמת דלתון הבזלתית מתבוננת בגאווה מרום של כ 850 מטרים מעל פני הים על אזור לבנון. גובה הוא המרכיב החשוב ביותר בטרואר הישראלי שמכתיב את מועד ההבשלה של הענבים בכרם. רק גובה אתם בוודאי שואלים? אז גם המרחק של הכרם מן הים התיכון חשוב מכיוון שהוא גורם ממתן אך כזה שמביא ללחות גבוהה ולא יאפשר הבשלות מאוחרות.

לחובבי הגיאולוגיה שבינכם, נציין רק שבגליל העליון נמצאות רוב קרקעות ישראל באשר הן, זולת קרקעות הנגב, אדמות לס וקרקעות תמלחות. אבל אם חובבי גיר אתם אז בוודאי שזה קיים פה בבית הגידול של הכרם, ואם חובבי טרה רוסה אתם (אדמה אדומה שבלייה של אבני גיר התערבבו בה) אז גם היא קיימת. חרסית כבדה קיימת גם היא אם כי לא כמו ברמת הגולן אליו נגיע מייד. הגיוון בקרקעות והמפנים הרבים של הכרמים לשמש כאשר לפעמים מנסים הכורמים להימנע משמש חזקה וממושכת, יצרו בית גידול אידיאלי לגידול כרמים ליין. הפרש הטמפרטורות בין יום ללילה בתקופת ההבשלה סביב החודשים סוף אוגוסט ועד סוף ספטמבר יכולה להיות 15 מעלות, עובדה שתטיב עם הגפן בלילה בזמן שהיא מתחילה לייצר את חומרי הצבע, טעם וארומה. לא פלא שקברנה סוביניון שהוא בכיר הנים האדומים כנראה בישראל, משגשג בגליל העליון ושמות כמו "כרם בן זמרה", דובב, דישון, עלמה, ספסופה, ידועים לכל חובב יין שמכבד עצמו.

 רקנאטי, דלתון, רמות נפתלי, תבור, כרמל, הרי גליל ועוד שמות אחרים של יקבים ישראלים גאים כולם כולם מעדיפים את הקברנה סוביניון שלהם מהגליל העליון. לעומתם ממזרח מעבר לרכס נפתלי ועמק החולה נמצאים היקבים של אזור רמת הגולן שמייצרים יינות ישראלים מאזור זה. היריבות לפעמים בין שני האזורים מוכרת בענף היין ואפילו מזכירה לפעמים יריות אחרת בתחום החקלאות, למי יש תפוחים טובים יותר? לגליל עליון או לרמת הגולן? אין תשובה לכך אבל ברור שלכל אחד מאזורי היין, גליל עליון ורמת הגולן יהיה סגנון מובחן משלו.

רמת הגולן- היינות העוצמתיים ומלאי הגוף של ישראל

אם נאמר שהסגנון של קברנה סוביניון מהגליל העליון עשוי להיות פירותי עם קטיפתיות מסוימת ומעט תבלון בארומה, אלכוהול של כ 14% , הרי היינות באזור הרמה השטוחה של רמת הגולן, בגבהים של פחות מ 400 מטר מעל פני הים (המצוקים מעל הכנרת נראים גבוהים מאוד כי הכנרת מתחתיהם בגובה של מינוס 200 מטרים מתחת לפני הים) שהיא חמה מאוד, מביאים לשמש משמעותית במהלך תקופת ההבשלה. הדבר יביא לסגנון של יינות אדומים כבדים יותר עם "גוף" בריא ופרי בשל. את חלקם ממש תוכלו ללעוס. האלכוהול יהיה מעט גבוה יותר, בין 14-15%. והאזור האחר בצפון רמת הגולן, בקרבת קיבוץ אלרום יהיה בסביבות 1000 מטרים מעל פני הים. ההבשלה פה איטית יותר ולפעמים הבציר מתקיים בחודש אוקטובר. גם פה היינות עשירים ועסיסיים עם תכולת אלכוהול שמטפסת עד 15%. שמות ידועים כמו יקבי רמת הגולן, שאטו גולן, בזלת הגולן, אסף, פלטר, הם חלק מנכסי צאן הברזל של האזור.

הנה לכם שני הסגנונות. שני אזורי יין מובילים. ידועים. עם התיישבות ישראלית שורשית גאה. עושה חשק לחלוץ ביום העצמאות הקרוב קברנה סוביניון איכותי מהגליל העליון או מרמת הגולן. ובשורה טובה לחובבי היינות הלבנים- גם כאלה נהדרים יש משני אזורי יין אלה. צריך רק לבקש. עצמאות שמח עם יין ישראלי!

הצטרף למועדון החברים שלנו

וקבל הטבות ומתנות

להצטרפות  >

אנחנו רואים תמיד את חצי הכוס המלאה.

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו ותקבלו מידע על אירועים, סדנאות ומוצרים חדשים באתר ובסניפים

תנאי השימוש באתר
delivery icon
משלוח חינם מעל 300 ₪
איסוף חינם מהסניפים
איסוף חינם מהסניפים