דילוג לתוכן דילוג לתפריט דילוג לחיפוש תפריט נגישות

משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר   משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר

הכירו את: יקב נווה ירק

עמיר אברהמי

5 דקות ממרכז כפר סבא, 3 דורות של חקלאים ומומו שמילוביץ' אחד. יקב נווה ירק הוא כנראה הבוטיק המיוחד של אזור דרום השרון

לא בכל יום תפגשו ביקב באזור השרון ובוודאי שכרמים ליין הם מבחינת הפתעה גמורה, שלא לאמר הרמת גבה. בבתי הספר ליין בישראל לומדים הסטודנטים שאת הזנים הבורדולזים דוגמת קברנה סוביניון מומלץ לנטוע במקומות רחוקים מן הים התיכון וגבוהים. הדבר בהכרח נכון כנראה לישראל הים תיכונית שהים המקסים שלנו ממערב ממתן כל השפעה של טמפרטורות קיצון.

אבל באותו הזמן בדיוק תתקשו לקבל משרעת טמפרטורות בין יום ללילה בתקופת ההבשלה בחודשים אוגוסט-ספטמבר שתעלה על 15 מעלות, אפילו לא על 10 מעלות. תושבי תל אביב, ראשון לציון או אשקלון "נהנים" כנראה בקרבת החוף מלחות גבוהה וטמפרטורה שמצריכה מזגן צונן גם בלילה. ברוכים הבאים למזרח התיכון.

העובדות האלה ידועות לכל כורם בישראל ויצרן יין ולפיכך כאשר מומו שמילוביץ' הקים את היקב המשפחתי שלו בשנת 2015 הוא ידע שהכרמים עליהם יתבסס יהיו מזנים ים תיכוניים, כאלה שמסוגלים להגיע לבשלות טובה באזור נמוך לכל הדעות.

 הזנים הים תיכוניים שמצליחים גם באזורים חמים דוגמת דרום עמק הרון הצרפתי כוללים בין השאר את הסירה, הקריניאן, הגרנאש, המרסלאן ודומייהם. לא תראו כאן קברנה סוביניון שדורש הבשלה איטית וארוכה על מנת לייצר טאנינים ומבנה שרירי. אם רציתם כזה, כנראה שתצטרכו לנסוע לגליל העליון או לצפון רמת הגולן או הרי ירושלים.

מומו שמילוביץ' הוא דור שלישי של חקלאים ממושב נווה ירק. בסוף שנות ה 80 החליט מומו ללמוד עיצוב המוצר באקדמייה של בצלאל בירושלים. 15 שנה ניהל סטודיו מצליח בתחום, עד אשר חיידק היין שחדר אליו הביא אותו לשנות כוון.

בשנת 2012 הוא מצטרף להקמת יקב יזרעאל, עוד יקב יוצא דופן בנוף היין הישראלי מבחינת מיקומו, ומעצב בין השאר את תוויות היקב החדש, ומנהל את האסטרטגיה השיווקית עם שותפיו.

רק ב 2014 הוא מתחיל ללמוד במגרש הביתי של יקב מרגלית את סודות ייצור היין וטיפוח הכרמים. בשנת 2015 כאמור מוקם רשמית היקב הנושא את שם המושב. מומו מקבל הצעה מאחד מחקלאי היישוב להשתמש בכרם הקריניאן שלו לעשיית יין. זהו כרם שניטע בשנת 1981, בוגר מאוד עם ייבול נמוך. נמוך מאוד. זאת נקודת ההתחלה של שמילוביץ' וכנראה שהאור בקצה המנהרה.

שמילוביץ' של 2023 מיישם חקלאות בעל. החלקות אינן מושקות וזה אכן יוצא דופן בישראל. אדמת האזור בנוייה על חרסית צפופת גרגר עם תאחיזת מים גבוהה, עובדה שעוזרת לסביבת בית השורשים לאגור מים זמינים שמסופקים לגפן בתקופת הצימוח שלה. עיקרון החקלאות בר קיימא מחלחל גם לעשיית היין ביקב.

 שמילוביץ' מתבסס ברוב המקרים בשמרי הבר המגיעים על גבי האשכולות הגדלים בכרם. כך הוא מבטיח לעצמו יין עם זהות של מקום ואופי ייחודי. גם החביות בהן משתמש בתהליך היישון הן ישנות, כאלה שלא משפיעות בצורה אגרסיבית בתהליך הבנייה של היין. אין כאן טאנינים לעיסים ועפיצות של נגריית עצים. חמצון איטי מבוקר בחביות מרכך את היינות שלו.

שני כרמי קריניאן מקסימים יש ליקב היום. כרם נטע בנטיעות מזרח-מערב וכרם הגר בנטיעות במפנה צפון-דרום. הגפנים נטועות בצורת גביע בהדליות שלא נפוצות בישראל אך יותר באירופה. זה יוצר גפן עם פחות אשכולות פרי. עשירות יותר ואיכותיות.

 כרם נטע הראשון מביא לסגנון קלאסי, אלגנטי ומעט מתובל.  כרם הגר השני עשיר ומביא לאופי מורכב של הזן.

קריניאן מצליח בישראל בשנים האחרונות לייצר יינות מרשימים ומעוררי התפעלות. מבוסס על גפנים בוגרות מועטות ייבול עם אשכולות קטנים ומרוכזי חומרי טעם, צבע וארומה. גם גרנאש אדום מרים לאט לאט את האף. יש כבר דוגמאות.

25,000 בקבוקים בקירוב מייצר היקב היום. היינות הופכים ליותר אלגנטים. מתוני אלכוהול. לא שרירניים ומנופחי חזה. מקדם השתייה שלהם גבוה. לא כוס אחת וזהו. אפשר גם שתיים. נווה ירק הוא לא ספק אחד מהיקבים יוצאי הדופן בתעשיית היין המקומית שלנו ויינותיו מעניינים, עם אופי. 

הצטרף למועדון החברים שלנו

וקבל הטבות ומתנות

להצטרפות  >

אנחנו רואים תמיד את חצי הכוס המלאה.

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו ותקבלו מידע על אירועים, סדנאות ומוצרים חדשים באתר ובסניפים

תנאי השימוש באתר
delivery icon
משלוח חינם מעל 300 ₪
איסוף חינם מהסניפים
איסוף חינם מהסניפים