דילוג לתוכן דילוג לתפריט דילוג לחיפוש תפריט נגישות

משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר   משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר

אגדת היין הארגנטינאית

מור דניאל - הסומלייה שלנו

ברוכים הבאים הגעתם ליקב זוקרדי - יקב שתוכנן בקפדנות רבה ומשקף את פילוסופיית היין הייחודית של משפחת זוקרדי, מבחינתה מבנה היקב חייב לשקף את האהבה שלה ליין, לאזור בו היא מתגוררת ולסביבה בה היא מתקיימת.

זוקרדי הוא יקב פורץ דרך ובעל השפעה בלתי רגילה על דמותו של היין הארגנטינאי החדש. בואו נקפוץ לביקור קצר בארגנטינה הרחוקה, ונבקר לרגע קט במבנה של אחד היקבים המרשמים שתכירו. יקב שתוכנן בקפדנות רבה ששמשקף בו זמנית פילוסופית יין ייחודית ואהבה גדולה: למשפחה, לטבע ולסביבה – ברוכים הבאים הגעתם ליקב זוקרדי. ארגנטינה היא לא רק ארץ האנדים, האמפנדס והטנגו היא גם ארץ של הרבה מאוד יין, יש לה אפילו הסכם לא כתוב עם זן המלבק שרוב כרמיו בעולם נטועים על שטחה ומתרכזים באזור עיקרי אחד ששוכן במערב המדינה - מנדוזה.

                                     

לאזור הזה בדיוק העתיקה משפחת זוקרדי את מגוריה במחצית השנייה של המאה ה-19, היה זה לא פשוט לעבור מאיטליה הרחוקה אל יבשת אמריקה הדרומית. אבי המשפחה החליט אז להתיישב באזור והחל לעסוק בחקלאות המקומית. הקשר של הזוקרדים לעשיית יין מתחיל מאוחר יותר, בשנות החמישים של המאה הקודמת, אז יזם האב אלברטו פרויקט השקיה מקיף שמטרתו הייתה שינוע מים מהרי האנדים לאזורים המדבריים הצחיחים מסביב באמצעות צנרת בטון. מיזם שהביא לפריחה גדולה באזור היין הזה. כדי להדגים איך המערכת שפיתח עובדת רכש אלברטו בשנת 1963 חלקת כרם באזור מאייפו (דרום מנדוזה), והצליח לשכנע רבים בכדאיותה. בשנת 1973 הוא קונה כרמים באתר נוסף, באזור המדברי של סנטה רוזה (מזרחית למנדוזה) וגם שם הוא הצליח במסע השכנוע והשינוע.

כמה שנים לאחר מכן הצטרף, הבן, חוסה, לעסק המשפחתי, צינורות לא יותר מדיי עננינו אותו אך הכרמים הרבה יותר, הוא פונה אל אביו בבקשה להפסיק למכור את יבולי הענבים מכרמי המשפחה ולהתחיל לייצר יחדיו יין שיעמיד במרכז את ערכי המשפחה. האב נעתר לבקשתו. מהר מאוד הפך היקב המשפחתי לאחת מיצרניות היין החשובות והמובילות בארגנטינה שאוחזת בשטח הכרמים הגדול ביותר במדינה, וביקב בעל מבנה ארכיטקטוני שנחשב לפנינה נדירה בנוף ההררי של מנדוזה שזוכה להמון המון מבקרים.

                             

                                                              Zuccardi Winery in Valle de Uco /  Architects Tom Hughes, Fernando Raganato, Eugenia Mora

                                    

                                                            Zuccardi Winery in Valle de Uco /  Architects Tom Hughes, Fernando Raganato, Eugenia Mora

פנים היקב כולל תקרות גבוהות, מאווררות ומעט מלוכסנות ומעוררות הרבה השראה. חלון פנורמי שקוף הממוקם במסעדה מעביר את העיצוב המודרני שלה מבפנים אל הנוף הפראי והטבעי של העמק. בעיצוב היקב שולבו אלמנטים אומנותיים רבים, מעשי ידי אמנים מקומיים בלבד: דלתות מתכת גדולות ומעוטרות איורי עלי גפנים מעשי ידיו של האמן המפורסם, רוברטו רוסאס, פסל של ג׳ירמו ריגטיירי ניצב במרכז של חדר הטעימות המרשים של היקב, אפילו מנורות הבטון וכיסאות העץ הם מעשה ידי אמנים. ההצגה הגדולה והמרשימה ביותר היא ללא ספק של המרתף, במרכזו נצבת אבן ענקית שנחשפה במהלך בניית היקב והוחזרה לביתה הטבעי והתת קרקעי לאחר סיום בנייתו. סביבה נצבות למעלה מ-200 אמפורות מבטון שקובעו אל הרצפה, החומר הזה הוא לא רק אחד מחומרי הבנייה של היקב אלא הוא גם חלק מהפילוסופיה הייננית שמייחדת אותו ובעקבותיה הלכו גם יקבים נוספים באזור. מספרים שלפני מאות שנים כל היין באזור הזה יוצר בבריכות גדולות ומרובעות עשויות מבטון כי זה החומר העיקרי שהיה באזור ושהיה אפשר להשתמש בו. בשלב מסוים כאשר עולם היין עבר לנירוסטה, גם באזור הזה התחילו להתסיס במכל הזה וכמובן שגם בחביות עץ אך בשנים האחרונות רבים חוזרים להשתמש בבטון שנותן לפרי את המקום הטוב ביותר להתבטא בו ללא כל הפרעה או השפעה של גורם זר.
 
                      

                                                                                        Zuccardi Winery in Valle de Uco / Architects Tom Hughes, Fernando Raganato, Eugenia Mora 

״מה שחיפשנו במבנה היקב שלנו זה איזון עם הנוף המקומי, מבלי לפגוע בסביבה, יקב שיראה חלק מהנוף ואף ישרת אותו״. כך מסביר סבסטיאן, הנכד, מי שמנהל כיום את היקב ושהביא אותו למחוזות חדשים, את הרקע לבנייה. על חשיבות השימוש בבטון בתהליך יצור היין מסביר סבסטיאן: ״אנחנו משתמשים במכלי בטון אותם יצרנו מאדמת האזור, מבחינתנו שימוש בנירוסטה זהה לתנאים של חדר ניתוח, בעוד שהבטון משמר את הטרואר, זה בא ביחד עם השאיפה שלנו לייצר יין שיבטא את המקום ואת הכרם ללא שום איפור! מינימום התערבות!״ 

                        

                                                       Zuccardi Winery in Valle de Uco /  Architects Tom Hughes, Fernando Raganato, Eugenia Mora

 הכרמים של זוקרדי נטועים בשני אזורים: הראשון: מאייפו: אזור בו נמצא גם מבנה היקב שמוקף גם הוא בכרמים, כחצי שעה ממרכז העיר מנדוזה והקרקע בו מורכבת בעיקר מאדמת טיט. השני: סנטה רוזה: אזור מדברי, 85 ק״מ מזרחית למנדוזה מושקה על ידי מערכת השקיה רצינית שמשנעת לאזור מים, האזור מוקף צמחייה טבעית צפופה ועצי אורן. יקב זוקרדי מפורסם גם באהבתו לנסות ולתהות: הוא עומד מאחורי יין הויונייה הראשון של ארגנטינה שיצא לשוק שנת 1993, מאחורי הזינפנדל הראשון שיצא לשוק בשנת 1997 ומאחורי עוד זנים נוספים שניסו לגדלם בכרמי המשפחה: ברברה, גמה, גרנאש, מרסאן, מונטפולצ׳יאנו, מורבדר, פינו ביאנקו, פינו גרג׳יו וטנט. 
 

הצטרף למועדון החברים שלנו

וקבל הטבות ומתנות

להצטרפות  >

אנחנו רואים תמיד את חצי הכוס המלאה.

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו ותקבלו מידע על אירועים, סדנאות ומוצרים חדשים באתר ובסניפים

תנאי השימוש באתר
delivery icon
משלוח חינם מעל 300 ₪
איסוף חינם מהסניפים
איסוף חינם מהסניפים