דילוג לתוכן דילוג לתפריט דילוג לחיפוש תפריט נגישות

משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר   משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר

יינות אמריקאים הם כאן כדי להישאר

מאת: מור דניאל הסומלייה שלנו

אז מה היא עבורכם יבשת העל, אמריקה? מעצמה, תרבות, מוקד הגירה, טראמפ ומה עוד? ואם במזון ובמשקה עסקינן? ברבן, פאי תפוחים, מאק אנד צ'יז, אם אנד אמ'ס וגם… יין! בעשורים האחרונים נתפסים יינות אמריקאים אל פסגת יינות העולם ומתיישבים בה בנוחות שמאותת לכל שותה - אנחנו כאן כדי להישאר! אז מה נספר לכם על יינות אמריקאים?

למעלה מארבעים מבין המדינות המרכיבות את מפת ארה״ב מגדלות ענבים לייצור יין המהווה חלק לא מבוטל משוק היין העולמי - ארה״ב היא למעשה היצרנית הרביעית בגודלה בעולם אחרי איטליה, ספרד וצרפת והיא גם אחת מצרכניות היין הגדולות בעולם. המתיישבים הראשונים שהגיעו מאירופה אל אדמת ארצות הברית בראשית המאה ה-17 ניסו לייצר מהזנים המקומיים שמצאו בכרמים יינות שולחניים אולם התוצאות לא היו טובות מספיק. לאחר שהתבססו הם נטעו את גפן היין המוכרת להם מאירופה - ויניפרה - לאורך כל החוף המזרחי אך גם ניסיון זה נכשל מאחר והגפן לא צלחה את המחלות החדשות, את המזיקים הלא מוכרים ואת מזג האוויר הקיצוני. במקביל החלו המסיונרים הספרדים להגיע מכיוון מקסיקו ולייצר יינות שולחניים מזנים אירופאים בקליפורניה, ניו מקסיקו, וגם אריזונה. החל מהכיבוש האמריקאי של קליפורניה באמצע המאה ה-19 הפכה היא לתעשיית היין המובילה של אמריקה. 

מאחר וקליפורניה היא האזור בו מיוצר 90% מהיין האמריקאי כשמדברים על יין אמריקאי העיניים נישאות אל המדינה המערבית שמהווה מרכז לייצור יין הן מבחינה היסטורית והן מבחינה עסקית. כיום פועלים בה למעלה מ-2000 יקבים בלמעלה מ-110 אזורי יין מובחינים ומגוונים השוכנים החל מאזור סנטה ברברה בואכים צפונה. הריכוז הגדול של אזורי יין נמצא סביב סן פרנסיסקו. כבר בתקופת הכיבוש הספרדי בקליפורניה החלו להופיע כרמים ויוצרו יינות, בעיקר באזור הדרום, אך גם בצפון. הנזירים הספרדיים שיבחו את כרמי סונומה הצפונית והבהלה לזהב הובילה גם מהגרים אירופאיים רבים לאזור שאף הם ניסו לייצר יינות שיזכירו להם את מולדתם.


באמצע המאה ה-19 ייבואו קנות מאירופה, בעיקר מבורדו ונעשו ניסיונות לייצר יינות באיכות גבוהה. בעלי ממון החלו להשקיע בכרמים הן בדרום קליפורניה והן בצפונה. מגפת הפילוקסרה שהחריבה את כרמי אירופה פגעה גם בקליפורניה ועשורים רבים עבדו על שיקום תעשייה זו. ברם תקופת היובש שהחלה בשנת 1920 טרפה שוב את הקלפים ואיפסה את תעשיית היין הזו לחלוטין, בעלי יקבים רבים התקשו לשמור על נכסיהם עד יעבור זעם ואיבדו את כל רכושם. מנגד התעשרו רבים מהסחר הלא חוקי באלכוהול והבולטת מביניהם הייתה משפחת קנדי. לאחר ביטולו של החוק בשנת 1934, החלה ההקמה המחודשת של תעשייה זו. 

אחת מהדמויות הבולטות ביותר שהצליחה להציב את יינות קליפורניה בכלל ובפרט את יינות הנאפה ואלי על מפת היינות העולמית הוא רוברט מונדבי, שהקים בשנת 1966 את היקב הראשון באזור לאחר תקופת היובש, מונדבי נולד בשנת 1913 להורים ממוצא איטלקי שהיגרו אל וירג'יניה המדינה בה נולד. אביו עסק בחקלאות ובעיקר בגידול של פירות לרבות ענבי מאכל. לימים עברה המשפחה ללודי, קליפורניה מקום בו בילה רוברט את שנות נעוריו. בשנת 1937 הוא מסיים לימודי כלכלה ומנהל עסקים באוניברסיטת סטנפורד, שש שנים לאחר מכן הוא מחליט להצטרף לאחיו ולאביו שרכשו יקב בשם קרוג באזור סנטה הלנה, קליפורניה. בשנת 1965 הוא עוזב את היקב המשפחתי לאחר מחלוקת עם אחיו בנוגע לכיוון העסקי אליו יש לנווט את היקב. שנה לאחר מכן, בגיל 53 כשבאמתחתו מעט כסף, אך מלא אמביציה ותשוקה הוא מקים את היקב שנושא את שמו. על עבודת השיווק והמכירות הוא מפקיד את הבן מייקל ועל עבודת הייננות את והבן טים. 



היקב המשפחתי מוקם על אדמות כרם קלון (בקסטופר) בלב עמק הנאפה, כרם שמזוהה עם כמה מיינות הקברנה סוביניון והסובניון בלאן הטובים באזור ויש שיומרו בעולם. כמה מהחלקות שרכש מונדבי ניטעו בשנת 1945 ובהן נטוע סוביניון בלאן שנחשב כיום לכרם העתיק ביותר של הזן בצפון אמריקה. כרם קלון נחשב לנכס היסטורי, אחד מהכרמים המשובחים באזור. החשיפה לשמש בו אופטימלית, כמות המשקעים מאוזנת, היבולים נמוכים, הניקוז מעולה והקרקעות מורכבות מחימר ומחצץ. כרם שאף זכה להערכה של המילטון ווקר קראב, מחלוצי גידול הגפן באזור נאפה, שרכש את האדמה במאה ה-18 ונטע בה גפנים. האיכות הבולטת והייחודית גרמה לקראב להעניק לו את השם ״To Kalon״ שמשמעותו בייונית ״היפה״. בשנת 1968 יצר מונדבי בפעם הראשונה את יין הסוביניון בלאן המפורסם שלו, ״פומה בלאן״, סוביניון בלאן שיושן בחבית עץ חדשה, זן שלא זכה אז לפופולרי באזור. 

בשנת 1979 הוא חונך את יקב וודברידג׳ אותו הוא הקדיש לייצור יינות נגישים, במקביל החל המיזם המוערך עם הברון פיליפ דה רוטשילד משאטו מוטון רוטשילד שבבורדו שהתגלם בהקמתו של יקב אופוס וואן. שיתוף פעולה זה נתן את יריית הפתיחה לביסוס שיתופי פעולה נוספים עם יקבים בדרום אמריקה, באוסטרליה ובאירופה. בשנת 2004 יצא לאקרנים סרט על המשפחה ועל פועלה לקידום תעשיית היין האמריקאית, היה זה במקביל לרכישת אחד מהיקבים המוערכים באיטליה, יקב אורנלייה מבולגרי טוסקנה. 

רוצים לטעום את היינות פורצי הדרך של רוברט מונדבי ויינות אמריקאים נוספים ??
כנסו לקישור הבא: יינות יקב מונדבי
או בקרו באחד מהסניפים של ׳דרך היין׳.

הצטרף למועדון החברים שלנו

וקבל הטבות ומתנות

להצטרפות  >

אנחנו רואים תמיד את חצי הכוס המלאה.

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו ותקבלו מידע על אירועים, סדנאות ומוצרים חדשים באתר ובסניפים

תנאי השימוש באתר
delivery icon
משלוח חינם מעל 300 ₪
איסוף חינם מהסניפים
איסוף חינם מהסניפים