דילוג לתוכן דילוג לתפריט דילוג לחיפוש תפריט נגישות

משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר   משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר

מבוא לבורגון

דרך היין

אזור בורגון מצית את דמיונם של ייננים ואוהבי יין בכל רחבי העולם.

אזור בורגון מורכב מאלפי מגדלים שונים אשר במקרים רבים הם בעלים של חלקות בכרמים שונים ברחבי בורגון,  החלקות הינן לעתים אף שורה בודדת בתוך כרם. חלק מכורמים אלו מייצרים יינות תחת שמם וחלקם מוכרים את הענבים או את היין אחרי תסיסות או לפני בקבוק לנגוסיאנטים.  האזור מתחיל מאוקזר (Auxerre) בצפון עם כרמי שאבלי  וממשיך עד לאזור המקון בדרום, צפונית לליון (Lyon) אשר מסמנת את תחילתו של עמק הרון.  שטח הכרמים של בורגון כולה עומד על כ-283,200 דונם המהווים כ-3% משטח כרמי ה AOC  בצרפת.

הזנים הנטועים בבורגון הינם פינו נואר (35%) וגמאי (8%) האדומים וכן שרדונה (49%) ואליגוטה (6%) הלבנים לצד אחוזים בודדים של זנים נוספים (כגון סוביניון בלאן, פינו בלאן ועוד). בבורגון רוב היין המיוצר הינו לבן עם כ-61% מכלל הייצור. יינות אדומים מהווים רק כ-30%. יינות רוזה כאחוז בודד ובבורגון אף מיוצרים יינות מבעבעים (Cremant de Bourgogne) המהווים כ-8% מכלל הייצור.

 

הכרמים בבורגון מחולקים לדרגות איכות שונות:

Coteaux Bourguignonsאפלסיון חדש אשר הוגדר בשנת 2011. תחת אפלסיון זה, אשר מאפשר שילוב של ענבים מכל רחבי בורגון וכן בוז'ולה ניתן לייצר יינות זניים וכן בלנדים. הזנים הלבנים המותרים לשימוש הינם שרדונה, אליגוטה, מלון דה בורגון, פינו בלאן וכן פינו גרי. הזנים האדומים המותרים לשימוש הינם פינו נואר וגמאי ומעבר לכך גם סזאר הפחות מוכר. היינות משלבים את הטרוארים השוני ברחבי בורגון ובוז'ולה מאדמות הבזלת של בוז'ולה ועד אדמות הגיר של שאבלי.

Bourgogne Regional - יינות אשר הענבים עבורם הגיעו מכל אזור בורגון או מאזור מוגדר בתוך בורגון המשלב מספר כפרים לדוגמא. ניתן למצוא לצד יינות פינו נואר ושרדונה גם לרוב יינות אליגוטה ברמת הבורגון הכללי וכן יינות Bourgogne Passetoutgrains המשלבים פינו נואר וגמאי. לעתים אל אף שהתווית מצוינת יין ברמת בורגון כללי הכרמים עשויים להגיע מכפר מסוים או אפילו חלקה מסוימת של הדומיין בפועל.  מעבר לכך ניתן למצוא  יינות אשר מיוצרים מקבוצת כפרים באזור מסוים כגון Cote de Beaune Village, Hautes Cotes de Nuits וכן הלאה. ישנם 23 הגדרות אזוריות אותן ניתן למצוא. כרמים אלו מהווים כ-51% מכלל היינות המיוצרים בבורגון.

Village  - הינם יינות המיוצרים בכפר מסוים. לעתים ניתן למצוא שם של חלקה מסוימת על התווית אם מדובר בחלקה אחת, אשר נחשבת איכותית או ידועה יחסית אך לרוב יינות הוילאג' מגיעים ממספר חלקות שונות. יינות הוילאג' מהווים כ-37% מכלל היינות המיוצרים בבורגון מ 44 אפלסיונים שונים. המוכרים ביניהם נמצאים בקוט ד'אור.

Premier Cru - חלקות ספציפיות ואיכותיות אשר לא נמצאו ברמה הגבוהה ביותר בעת חלוקת הכרמים, חלקות אלו בדרך כלל נמצאות בסמוך לחלקות Grand Cru.  ישנן כ-640 חלקות פרמייר קרו אם לוקחים בחשבון את התת חלקות השונות בכרמים. כרמים אלו מהווים כ-10% מכלל שטח כרמי בורגון. שם החלקה יופיע על התווית אלא עם כן מדובר בבלנד של מספר חלקות פרמייר קרו או בשימוש בגפנים צעירות של כרם גראנד קרו. חלקם הקטן של כרמי הפרמייר קרו בדרגת איכות המתקרבת ליינות גראנד קרו אך מסיבות היסטוריות שונות לא הוכרזו ככאלו. לעתים רחוקות לאחר תהליך ממושך כרמים עשויים להיות מוגדרים כגראנד קרו.

Grand Cru – הכרמים החשובים ביותר בבורגון, מהם מיוצרים היינות הטובים ביותר כביכול.  ברחבי בורגון יש -33 חלקות גראנד קרו משאבלי ועד לקוט ד'אור לא כולל תת חלקות שונות בכרמים. כל חלקה עשויה להיות מחולקת בין מספר גדול יחסית של כורמים ודומיינים ומדובר על הקרקעות היקרות והיוקרתיות ביותר באזור. בניגוד לכלל יינות בורגון,בדרגת הגראנד קרו ישנו יתרון ליינות הפינו נואר המהווים כ-57% מכלל יינות הגראנד קרו.  כלל יינות הגראנד קרו אינו יותר מ 1.4% מכלל היינות המיוצרים בבורגון והביקוש ליינות אלו הינו אדיר וההיצע קטן במיוחד. 

הצטרף למועדון החברים שלנו

וקבל הטבות ומתנות

להצטרפות  >

אנחנו רואים תמיד את חצי הכוס המלאה.

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו ותקבלו מידע על אירועים, סדנאות ומוצרים חדשים באתר ובסניפים

תנאי השימוש באתר
delivery icon
משלוח חינם מעל 300 ₪
איסוף חינם מהסניפים
איסוף חינם מהסניפים