דילוג לתוכן דילוג לתפריט דילוג לחיפוש תפריט נגישות

משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר   משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר

ספרד חדשה-ישנה

סצנת היין הספרדית היא אולי אחת הסוערות והמרתקות ביותר בעשורים האחרונים. מדינת היין הענקית הזו, מהגדולות בעולם בהיקפי הייצור שלה, זוהתה במשך שנים, לפחות אצל הסנובים שרק בורדו או בורגון יאים להם, כביתו של יין הריוחה המהולל וזהו זה בערך.

אבל גם אחרי שכולנו למדנו לגלגל על הלשון גם את שמותיהם של מחוזות כמו ריברה דל דוארו ופריורט, ואחר גם גם פנדס בקטלוניה, לא התחלנו לגרד את קצה קצהו של הקרחון הענק הזה, הקרחון הכי חם בעולם, זה המסתיר לתחת לפסגתו אינספור יינות מרתקים.

קבוצת ארטדי (Artadi) היא דרך נהדרת לעשות הכרות עם עולם היין הספרדי החדש, עולם של רוח צעירה שמכבדת את המסורת ומשמרת אותה ובעיקר עושה כבוד לאדמה.

יקבי ארטדי נוסדו ב1985, ממש לא מזמן במונחי יין, על ידי קבוצת ייננים צעירים ששמו להם למטרה להחזיר עטרה ליושנה אם תרצו. ליצור יינות המשמרים טכניקות ייצור, ובעיקר שיטות גידול כרמים ישנות, כאלו שיתנו לאדמה סיכוי להתקיים גם בעוד מאה שנה. בעיירה לגוורדייה שבחבל ריוחה אלבה, באמצע הדרך בין בילבאו לסרגוסה, הם נטעו כרמים מבוססות חקלאות אורגנית וביודינאמית, חקלאות בת קיימא שזוכרת שהאדמה היתה כאן לפנינו וכדאי שתהיה כאן גם אחרינו. כמו כן רכשו אנשי הקבוצה כרמים מבוגרות שגם להן הניחו להתנהל בצורה בריאה ולא לוחצת, כמקובל בחקלאות המתועשת של ימינו.

אנשי ארטדי מתמקדים לפני הכל בענב הטמפרניו, הקברנה סוביניון של ספרד כפי שהוא מכונה לעיתים, ולא בצדק אם תשאלו אותנו (הגיע הזמן להכיר בטמפרניו כזן ייחודי שאינו תחליף לשום דבר. בטח שלא לקברנה סוביניון). אבל לא רק טפרניו. גם גרנאש, או גרנצ'ה או גרנאחה בספרדית. ויש גם מונסטרל,ולא רק ארץ הבסקים, אלא גם כרמי גראנש בנות 100 בנווארה, שכנתה של ריוחה, וגם באליקנטה. ויש אפילו יינות קינוח וקאווה. בקיצור מכל טוב.

מבקר היין המהולל ג'יימס סאקלינג, הכליל את יין ה'אל פיסון' מבציר 2014 של ארטדי ברשימת מאה היינות הטובים שלו לשנת 2017, כשהוא מגיע למקום ה30 המכובד ומקדים יקבים ותיקים ומהוללים כמו שאטו מוטון רוטשילד ושאטו הו בריון מבורדו…

לפני כמה שנים רכש חואן קרלוס לופז, אחד מגדולי יינני ספרד, את קבוצת ארטדי. לופז משתמש בחביות עץ אלון צרפתי, לא אמריקני החביב כל כך על יינני ספרד. הוא מייצר יינות שופעי פרי ומורכבות,לעתים כאלה שאינם מיושנים בחביות בכלל, וגם כמובן כאלה שכן. בשיאם מצליחים יינותיו להזכיר מורכבות השמורה רק ליינות בורגון גדולים.

 

הצטרף למועדון החברים שלנו

וקבל הטבות ומתנות

להצטרפות  >

אנחנו רואים תמיד את חצי הכוס המלאה.

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו ותקבלו מידע על אירועים, סדנאות ומוצרים חדשים באתר ובסניפים

תנאי השימוש באתר
delivery icon
משלוח חינם מעל 300 ₪
איסוף חינם מהסניפים
איסוף חינם מהסניפים