דילוג לתוכן דילוג לתפריט דילוג לחיפוש תפריט נגישות

משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר   משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר

מקרא זני ענבים לבנים מרחבי העולם

דרך היין

משרדונה ועד אליאניקו מסוביניון בלאן ועד בורבולנק, זנים לבנים מכל רחבי העולם

  1. Albarino – זן ספרדי הגדל באזור גליציה וכן בצפון פורטוגל. באזור היין  Rías Baixas שבגליציה הוא נטוע במעל 90% מכלל שטח הכרמים. על פי האגדה האלברינו הגיע לאזור עם נזירים מבורגון במהלך המאות ה-12 וה-13, אולם ישנו יסוד להאמין כי הזן התפתח בכרמים באזור גליציה. מזן זה מייצרים יינות  ארומטיים בעלי ניחוחות אפרסק בשילוב עם נגיעות הדר ושקדים. האלברינו מבשיל מאוחר יחסית והקליפה העבה של הענבים מאפשרת להם לצלוח את מזג האוויר הרטוב באזור ותורמת לארומטיות של היינות. יינות האלברינו לרוב אינם מיושנים בחביות עץ אלון אולם עוברים במקרים רבים תסיסה מאלו-לקטית.  

 

  1. Aglianico – זן אדום הנטוע באזור ההררי של דרום איטליה ומתפתח בצורה היפה ביותר על אדמה וולקנית. אפשר למצוא יינות אקליאניקו באזורי קמפניה, בזיליקטה וקלבריה. הזן מבשיל מהר יחסית והוא מהראשונים בבציר. יינות הזן מוכרים יחסית מאזור Taurasi או Aglianico de Vulture. הזן נטוע ב-130,000 דונם ברחבי איטליה סה"כ.

 

  1. Airen – זהו אחד הזנים הנטועים בשטח הרחב ביותר בספרד. האיירן משמש לייצור יינות לבנים רעננים עם חמיצות נהדרת וכן לייצור ברנדי בספרד. לאורך שנות השמונים והתשעים של המאה העשרים עסקו באזור לה מנצ'ה בעיקר בהחלפת האיירן שבשלב זה היה נטוע  בשטח של מעל ארבעה וחצי מליון דונם עם זנים נוספים. כיום הוא משמש לייצור יינות לבנים פשוטים ומפתיעים וכן למגוון בלנדים בעיקר במרכז ספרד. האיירן מתמודד נהדר עם בצורת, אשר מתרחשת באזורי מרכז ספרד תדיר.

 

  1.  Albalonga – הרכבה של ריזלינג וסילבנר שנערכה בשנות החמישים בגרמניה. הזן נטוע בעיקר בגרמניה, באזור ריינהסן. לאלבלונגה חמיצות טובה ומאחר והוא מקבל בוטריטיס יחסית בקלות מייצרים ממנו לעתים קרובות יינות קינוח כגון אוסלסה.

 

  1. Albarello – זן לבן הנטוע באזור גליציה שבצפון מערב ספרד המשמש לבלנדים באזורי היין סביב העיר לה קורוניה. בעבר היה נטוע בשטחים נרחבים יחסית אך לאחר הפילוקסרה עברו באזור לזנים אחרים כגון האלברינו הארומטי. 

 

  1. Albarola - זן לבן ניטרלי למדי הנטוע באזור Cinqueterre שבליגוריה בצפון מערב איטליה. האלברולה משמש בבלנדים עם הזנים וורמנטינו ובוסקו ומייצרים ממנו הן יינות יבשים והן יינות קינוח באחד האזורים היפים ביותר באיטליה. 

 

  1. Alcanon – זן לבן הנטוע באזור Somontano שבצפון ספרד.  האלקנון נטוע בשטח קטן במיוחד סביב האלף דונם ויוצרים ממנו יינות יבשים, ארומטיים ורעננים.

 

  1.  Aligoté- זו האליגוטה מגיע מבורגון שבו הוא נחשב לזן הלבן המשני לצד השרדונה. לאליגוטה חומציות יחסית גבוהה ולעתים קרובות אינו מתאים ליישון בחביות עץ אלון. באפלסיון Bouzeron שבאזור ה  Cote de Chalonnaise בדרום בורגון מייצרים את יינות האליגוטה הידועים ביותר. בעבר, לפני חוקי ה-AOC היו יינות בורגון הלבנים בלנד של מספר זנים וביניהם שרדונה ואליגוטה בין היתר. על פי מחקר שנערך באוניברסיטת דיוויס שבקליפורניה, מקור האליגוטה (וזנים נוספים וביניהם פינו נואר ושרדונה)  הינו בשילוב בין הפינו המקורי לבין זן ממש לא ידוע בשם Gouais Blanc. מלבד בורגון נטוע האליגוטה במזרח אירופה (בעיקר רומניה) שם הוא משמש בעיקר לייצור יינות מבעבעים.

 

 

  1. Arneis – זן לבן מפיאמונטה. בשנות השמונים הוא כמעט נעלם אך הודות לכמה יצרנים שהתעקשו והתעניינות בינלאומית הולכת וגוברת כיום יש אלפי דונם נטועים בפיאמונטה. הטרואר שהתגלה כמתאים ביותר בפיאמונטה הינו אדמת גיר וחול. היינות המיוצרים מהיין יבשים וארומאטיים. בעבר נהוג היה לכנות את הArneis  אף Nebbiolo Bianco  ולפני החלת חוקי היין באיטליה היו שהוסיפו את הארנייס לברולו על מנת למתן את הטאנינים והחמיצות. יינות הארנייס הינם יינות עשירים ואקזוטיים עם חמיצות יחסית נמוכה.

 

  1. Assyrtico – זן יווני עם פונציאל יינני לא מבוטל. מקורו של הזן בסנטוריני והוא מבוקש מבגוון אזורים ביוון הודות לחמיצות הנהדרת ויכולתו לשמר את החמיצות הזו ואת הרעננות גם באקלים חם יחסית.  ביוון הוא משמש הן ליינות זניים בצפון מערב המדינה והן לבלנדים באזורים אחרים.

 

 

  1. Bourboulenc – זן שמקורו ביוון אשר מביע להבשלה יחסית מאוחר אבל שומר בצורה יפה על רמת החמיצות. כיום מוכר כחלק מהזנים המאושרים לשימוש בשאטונף דו פאפ ומעבר לכך חלק חשוב בבלנד באפלסיונים  Minervoise ו Corbiers בלנגדוק. כיום הוא נטוע סביב 8000 דונם ברחבי צרפת.
 

 

 
  1. Catarratto – זן לבן שמקורו בסיציליה. זהו הזן השני הכי נפוץ ברחבי איטליה, כאשר הראשון הינו סנג'ובזה על סוגיו השונים. במסגרת החיפוש והחזרה לזנים מקומיים בעולם היין זן זה מתגלה כבעל פוטנציאל לייצור יינות לבנים מהנים.

 

  1. Chardonnay – זהו אחד הזנים הידועים ביותר והרווחים ביותר בעולם, מקורו ככל הנראה במזרח התיכון או בכפר בשם שרדונה באזור המקון שבבורגון. ענבי השרדונה נטועים ברחבי העולם, מאזור מנדוסה שבארגנטינה, באזורים חמים באוסטרליה ועד לבורגון בה שאבלי הקרירה והקוט דה בון מייצרים את היינות הלבנים המפורסמים בעולם. כמו כן השרדונה משמש לייצור שמפנייה באזור שמפיין בצרפת. תכונותיו של זן השרדונה, קליפתו הדקה יחסית, היבול הגבוה יחסית, אחוז האלכוהול המעט גבוה וכן התאמתו ליישון בחביות עץ אלון ולשימור לזמן ארוך יחסית ליינות לבנים הופכים אותו לחלומם של כורמים ויננים רבים.

 

  1. Chenin Blanc - מקורו של זן לבן זה הינו בעמק הלואר, שם מייצרים ממנו יינות מתוקים בעיקר. זן זה הינו וורסטילי במיוחד וניתן לייצר ממנו מגוון רחב של סוגי יין ממתוקים ועד למבעבעים. לשנין בלאנק חומציות גבוהה. בדרום אפריקה, ארצות הברית ואוסטרליה הוא משמש ליינות יבשים פשוטים בעיקר, יינות אשר עקב היבול הגבוה מאבדים מעט מניחוחות הדבש והקש הלח האופיינים לו בצרפת.

 

  1. Clairette Blanche – זן המשמש לבלנדים במגוון רחב של אפלסיונים בדרום צרפת כולל לנגדוק ודרום עמק הרון.  בעבר  הרכבה שלו עם פיקפול יצרה את ה Picardin.  זן הקליירט מתאים לאדמה ענייה ויבשה, לאזורים חמים יחסית. הקליירט מבשיל יחסית מאוחר אך בשלבים האחרונים של ההבשלה היא מהירה במיוחד. לרוב בוצרים אותו בעמק הרון יחסית מוקדם והוא מעניק רעננות וארומאטי.  לרוב הוא משולב בבלנד עם גרנאש לבן.

 

  1. Cortese – זן לבן שמקורו בדרום מזרח פיאמונטה שבאיטליה. זהו זן עם יבול גבוה יחסית. היינות הזניים המיוצרים ממנו בצפון איטליה הינם יינות פשוטים למדי. כמו כן זן הקורטזה משמש לבלנדים ברחבי צפון איטליה.

 

  1.  Garganega  - מקורו של זן זה הינו בצפון איטליה והוא המרכיב העיקרי ביינות Soave שבצפון מזרח איטליה בוונטו. לגרגנגה חמיצות יחסית גבוהה וניתן ליצור ממנו יינות אלגנטיים עם נגיעות לימוניות ושקדים. לגרגנגה יבול יחסית גבוה ועל מנת ליצור יינות ברמה הגבוהה ביותר יש לשמור על יבולים נמוכים.

 

18.   Gouveio – זן זה מקביל לזן ה Godello  בספרד. הזן  נטוע באזורי דאו ואלנטחו ברחבי פורטוגל. בשנים האחרונות זוכה להערכה מחודשת באזור הדוארו ולשימוש ביינות שולחנים. יינות אלו הינם יינות עשירים עם חמיצות נהדרת ויכולת התיישנות מרשימה.

 

  1. Gruner Veltliner – זן אוסטרי, הנפוץ ביותר במדינה זו. הגרונר ולטליינר נטוע גם ברחבי מזרח אירופה.  הזן הינו עמיד למדי לפגעי מזג האוויר ולמחלות שונות בכרם כמו כן היבול גבוה יחסית. אולם הגרונר ולטליינר מבשיל מאוחר מדי עבור מדינות עם מזג אוויר קריר יחסית.

 

  1. Macabeo - זן לבן שמקורו בצפון ספרד. המקבאו נפוץ ברחבי דרום צרפת וכיום הוא הזן השמיני הכי נפוץ בצרפת. מקורו של המקבאו הוא במזרח התיכון. המקבאו משמש לבלנדים עם גרנאש בלאנק, בורבולנק בדרום צרפת ולעתים מיוצר כזני. החומציות יחסית נמוכה אלא אם בוצרים מוקדם. המקבאו הוא אחד מהזנים המשמשים לייצור קאווה בספרד.

 

  1. Malvasia Fina -  זן עדין יחסית הנטוע ברחבי פורטוגל בין היתר בדוארו, באזור ליסבון, דאו, באירה וגם באזור טאבורה – וארוסה בו יוצרים ממנו יינות מבעבעים לעתים קרובות. זן המלווסיה פינה רגיש לקימחון, וריקבון בין היתר והיבולים בלתי צפויים על כן. 

 

  1. Marsanne – זן לבן שמקורו בעמק הרון נפוץ בכל רחבי עמק הרון, באזור הצפון בסנט ג'וזף, קרוז הרמיטאג', וכן באזור הרמיטאג' עצמו, אם כי ברמה פחותה. בדרום צרפת כמו בעמק הרון המרסאן משמש לבלנדים עם רוסאן בעיקר המעניק לבלנד חומציות אך בדרום צרפת, כמו גם באוסטרליה ובארצות הברית לעתים קרובות מייצרים ממנו יינות זניים. יינות אלו הינם יינות עשירים, בעלי גוף מלא וניחוחות שקדים ויערה.

 

 

  1. Muscat - ישנם לפחות ארבעה סוגים שונים של ענבי מוסקט. ענבי המוסקט הינם הראשונים שהוגדרו בפני עצמם וגדלים באזור הים התיכון מזה מאות שנים, היינות שהיוונים כתבו עליהם בכתביהם הקלאסיים היו ככל הנראה מוסקט. הצבעים של הסוגים השונים הינם מגוונים במיוחד ונעים בין בהירים מאוד לכמעט חומים. ענבים אלו מייצרים יינות זהובים בצבעי קש וכן יינות בעלי צבע עמוק כמו יינות הקינוח האוסטרליים. היינות נעים בין יינות העשויים בצורה יבשה ועד ליינות קינוח.

 

  1. Muller Thurgau  -  זן זה הינו הרכבה של ד"ר מולר מאזור תורגאו שבגרמניה אשר שאף לשלב את האיכויות של הריזלינג הגרמני עם המאפיינים של הסילבנר בכרם כגון הבשלה מוקדמת. מחקרים מאוחרים הוכיחו כי בפועל הוא הרכיב ריזלינג עם זן ענבים שולחניים בשם מדליין רויאל. המולר תורגאו הינו זן מאוד נוח בכרם עם יבול גבוה והבשלה מוקדמת במיוחד. לאחר מלחמת העולם השניה תפס המולר תורגאו מקום של כבוד ובעיקר בשנות השבעים ניטע בכל רחבי גרמניה, בשלב מסוים אף הפך לזן הנטוע ביותר בגרמניה. מחוץ לגרמניה, בעיקר באזור אלטו אדיג'ה המולר תורגאו מגפנים בוגרות יוצר יינות מקסימים עם מינראליות, אלגנטיות ומורכבות מרשימים. הכרמים הטובים ביותר באזור נטועים בשיפולי ההרים בשיפועים ניכרים על אדמה בזלתית. אזורים נוספים באיטליה בהם ניתן למצוא את הזן הינם פריולי וכן אמיליה רומנה.

 

  1. Pinot Gris – הפינו גרי הינו מוטציה של הפינו נואר. בעבר השתמשו בו על מנת לרכך את יינות הפינו נואר באזור בורגון שבצרפת. שכן הפינו גרי היה נטוע בינות לענבי הפינו נואר באזורים רבים. הפינו גרי נטוע גם באזור הלואר, שוויץ, רומניה, אוסטריה, הונגריה, גרמניה, רוסיה, סלובניה ואף באיטליה,

לעתים תחת שמות שונים, אך הוא ידוע בעיקר הודות ליינות המיוצרים באלזאס.

 

  1. Pinot Bianco – שמו האיטלקי של זן ה Pinot Blanc הצרפתי, הפינו ביאנקו נפוץ באיטליה בהרבה מהפינו בלאן בצרפת. הוא הגיע תחת השם Weissburgunder לאיטליה במהלך המאה ה-19 כשצפון איטליה היתה תחת שליטה אוסטרית. בעבר הזן היה נטוע בצורה נרחבת ביותר אך כיום יש בערך כחמישים אלף דונם, כאשר פינו גריג'ו ושרדונה נטועים על פני שטח רחב בהרבה. הביטוי האיכותי ביותר לזן נמצא באזור Alto Adige שבצפון איטליה.

 

  1. Prosecco –  Glera   - זן זה, שמקורו באור ונטו שבצפון מזרח איטליה מבשיל מאוחר יחסית. בעבר, הענבים אשר נבצרו בסוף אוקטובר ואפילו תחילת נובמבר הפסיקו את התסיסה הודות לטמפרטורות הנמוכות בחורף והשאירו שיירי סוכר וגם דו תחמוצת הפחמן עם המשכת התסיסה באביב. כיום מייצרים מזן הפרוסקו את יינות הפרוסקו המבעבעים על פי שיטת Charmât שמשמשת בעיקר לשחזר את מה שקרה בעבר בצורה טבעית.

 

  1. Riesling – זן הריזלינג הינו זן מפורסם הגדל במקומות שונים ברחבי העולם. ענבי הריזלינג נוחים מאוד לגידול בכרם והיינות, למרות שאינם מתאימים ליישון בעץ הינם מתאימים להתפתחות בבקבוק ויישון לטווח ארוך הודות לחומציות המהווה איזון לסוכר שיורי. הריזלינג, שישנן עדויות להימצאותו בגרמניה ובאלזאס שבצרפת  כבר במאה ה-15 הינו זן עמיד במיוחד לקור ויבולו גבוה גם ללא פגיעה באיכות הענבים. לעומת היינות המתוקים יותר המיוצרים בגרמניה, בצרפת מייצרים מהריזלינג יינות המוגדרים כיבשים. הריזלינג נפוץ ברחבי העולם ומלבד גרמניה וצרפת הוא גדל במדינות כגון אוסטריה, בצפון איטליה, הונגריה, בולגריה ארצות הברית, אוסטרליה, ניו זילנד ואפילו ארגנטינה.

 

  1. Roussane – זן לבן זה, שמקורו בעמק הרון שבצרפת הופך יותר ויותר פופולארי במדינות העולם החדש בשנים האחרונות. בצפון עמק הרון משמש הרוסאן לבלנד לעתים קרובות עם מרסאן. מלבד זאת, שני זנים אלו הם הלבנים היחידים אשר ישנו אישור להכניס לבלנד עם זן הסירה באפלסיונים המפורסמים של הרמיטאג' וסנט ג'וזף בין היתר. הרוסאן אינו נוח לגידול בכרם מאחר והיבול אינו אחיד, והוא נפגע מהרוחות השוררות תדיר בעמק הרון. לעומת זאת, הארומה העוצמתית והחומציות המאפשרת ליין להתיישן ולהתפתח. ברחבי העולם, רוסאן גדל באוסטרליה, באיטליה ובקליפורניה.

 

  1. Sauvignon Blanc- זן שמקורו בבורדו. במהלך המאה ה-18 הכלאה של סוביניון בלאנק וקברנה פראנק הביאה ליצירת הקברנה סוביניון.  מחקרים גנטיים הראו כי הסוביניון בלאנק קשור גנטית גם לשנין בלאנק וכן לטרמינר.  הניחוחות האופיניים לסוביינון בלאנק הינם קלים לזיהוי, ניחוחות עשביים, דשא, לעתים גם ניחוחות טרופיים. בכרם לזן זה יבולים גדולים יחסית והוא נוח לגידול בכרם.  יינות מעולים מסוביניון בלנק (אשר גדל ברוב העולם) מיוצרים בעמק הלואר שבצרפת, בבורדו, בניו זילנד, וכן בקליפורניה.

 

  1. Semillon – זן הסמיון הינו אחד הזנים החשובים והפחות מפורסמים ברחבי העולם. בבורדו הוא משמש לבלנדים של יינות הקינוח החשובים בעולם באזור Sauternes ואילו באזור Pessac Léognan הוא משמש לבלנדים עם סוביניון בלאנק ליינות יבשים מעולים. בכרם הסמיון הינו נוח, היבול הגבוה והוא עמיד בפני ריקבון ריקבון ומחלות.

 

  1.  – Sylvanerמקורו של זן כזו פראי באוסטריה ולאחר מכן במזרח ומרכז אירופה. כיום הוא נפוץ בעיקר בגרמניה, אלזאס שבצרפת. לסילבנר יבול גבוה יחסית, והוא אינו ידוע כעמיד בפני מחלות. לסילבנר חומציות יחסית גבוהה אך הוא חסר את הגוף והמשקל של הריזלינג שמאפשרים לו להתיישן לטווח ארוך. 

 

  1. Gewurztraminer – יינות הגווירצטרמינר הינם ייחודיים בניחוחות ובטעמים אקזוטיים של פירות הדר ופירות טרופיים עוצמתיים ומרוכזים במיוחד. מקורו של הגווירצטרמינר הינו כווריאציה של זן הטרמינר אשר הגיע מאזור צפון איטליה במקור.  ברחבי העולם מייצרים יינות גווירצטרמינר יבשים, חצי יבשים וכן יינות קינוח.

 

  1. Verdejo – זן ספרדי אשר מהווה את עיקר הנטיעה באזור Rueda שבספרד. היינות הינם יינות ארומאטיים בעלי ניחוחות עשבוניים, יינות מרוכזים ומהנים. כיום נוטעים באזור גם סוביניון בלאנק עמו יוצרים בלנדים לעתים קרובות אולם הורדחו שומר על הבכורה ברואדה. 

 

  1. Viognier - מקורו של זן הויונייה הינו בעמק הרון, שם הוא משמש לזן היחיד באזור Condrieu וכן לבלנדים עם סירה באזור Cote Rôtie הידוע. במשך דורות רבים הויונייה שלא היה נטוע בצורה האופטימאלית בכרמים הלך ונעלם, אולם כיום הוא זוכה לתחייה מחודשת ברחבי העולם וההיינות המבושמים הפכו למבוקשים. בכרם הויונייה זקוק למזג אויר חמים ועמיד לבצורת ועל כן נוח לגידול באזורים רבים.

 

  1. Viosinho – זן לבן הגדל בצפון פורטוגל, בעיקר באזור הדוארו. עד לשנים האחרונות שימש זן זה, אשר לו יבולים נמוכים מאוד לייצור יינות פורט לבנים. בשנים האחרונות יוצרים ממנו יותר ויותר יינות שולחניים מרשימים. הזן מתאים במיוחד לאזור חם עם שעות שמש רבות.  

הצטרף למועדון החברים שלנו

וקבל הטבות ומתנות

להצטרפות  >

אנחנו רואים תמיד את חצי הכוס המלאה.

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו ותקבלו מידע על אירועים, סדנאות ומוצרים חדשים באתר ובסניפים

תנאי השימוש באתר
delivery icon
משלוח חינם מעל 300 ₪
איסוף חינם מהסניפים
איסוף חינם מהסניפים