דילוג לתוכן דילוג לתפריט דילוג לחיפוש תפריט נגישות

משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר   משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר

יינות קליפורניה

דרך היין

בקליפורניה מיוצר כ-90% מהיין בארצות הברית והיא מהווה מוקד משיכה לאוהבי יין מכל העולם. הרוב המכריע של היינות האמריקאים מיוצר בקליפורניה, שמהווה את המרכז לייצור יינות בארצות הברית, הן מבחינה הסטורית והן מבחינה עסקית. בקליפורניה חלו כאמור כל ההתפתחויות אשר הביאו ליצירת שוק ליין האמריקאי והדגש המדעי והטכנולוגי לו זכה היין בעולם החדש. התחרות בפאריס בשנת 1976 קיבעה את היינות מקליפורניה בתודעה העולמית כיינות איכות.

בקליפורניה מיוצר כ-90% מהיין בארצות הברית והיא מהווה מוקד משיכה לאוהבי יין מכל העולם. הרוב המכריע של היינות האמריקאים מיוצר בקליפורניה, שמהווה את המרכז לייצור יינות בארצות הברית, הן מבחינה הסטורית והן מבחינה עסקית. בקליפורניה חלו כאמור כל ההתפתחויות אשר הביאו ליצירת שוק ליין האמריקאי והדגש המדעי והטכנולוגי לו זכה היין בעולם החדש. התחרות בפאריס בשנת 1976 קיבעה את היינות מקליפורניה בתודעה העולמית כיינות איכות.

כיום פועלים בקליפורניה מעל 2000 יקבים במעל 110 אזורי יין מוכרים. המרוכזים מאזור סנטה ברברה וצפונה. הריכוז הגדול של אזורי יין הינו סביב סן פרנסיסקו. בקליפורניה מייצרים מעל 2 מליארד ליטר יין בשנה. סך הכל יש בקליפורניה מעל ל-4500 כורמים.

יינות קליפורניה מאופיינים בטעמים עזים אך נגישים והם מהווים את המודל, יחד עם אוסטרליה לגישה המודרנית בעולם היין אשר מדגישה את הצורך ביינות נגישים שלא צריך לחכות שנים רבות ליהנות מהם. המטרה הינה לייצר יינות פירותיים תוך שמירה על איזון בין הפירותיות, האלכוהול והחומציות. איזון הינו המטרה של כל יינן ויינות העולם החדש ידועים בפירותיות שלהם אל מול יינות בעולם הישן.

כבר בתקופת הכיבוש הספרדי בקליפורניה החלו להופיע כרמים ויינות, בעיקר באזור הדרום, אך גם בצפון. הנזירים הספרדיים היללו כבר אז את כרמי הצפון באזור סונומה אל מול הכרמים בדרום. ארצות הברית כמדינת הגירה וקליפורניה בפרט לאור הבהלה לזהב הושפעו רבות ממהגרים אירופאיים אשר ניסו ליצור יינות דומים לאלו אשר עזבו במולדותיהם.

באמצע המאה ה-19 החלו להביא קנות מבורדו לדוגמא ולנסות לייצר יינות ברמה גבוהה. בעלי ממון החלו להשקיע בכרמים הן בדרום קליפורניה והן בצפונה. לאחר מגיפת הפילוקסרה באירופה, גם קליפורניה נפגעה קשה ולקח עוד עשורים רבים עד להתחדשות תעשיית היין בארצות הברית.

יש לציין כי הפילוקסרה הגיע מארצות הברית (מהחוף המזרחי) לאירופה ולאחר המגיפה החלו באירופה להשתמש בקנות מארצות הברית אשר בחלקם היו חסינים מפני הפילוקסרה. בארצות הברית הדבר לקח יותר זמן מאחר והיא חסרה את המסורת האירופאית וכל עולם היין היה חדש שם מאוד.

בתווך הופיעה גם תקופת ה Prohibition (תקופת היובש) בין השנים 1920 ועד 1934 בה לא ניתן היה למכור אלכוהול ותעשיית היין והאלכוהול בכלל בארצות הברית כמעט ונעלמה למעט פעילות בלתי חוקית. בעלי יקבים רבים התקשו לשמור על נכסיהם עד יעבור זעם ואיבדו את כל רכושם. מנגד התעשרו רבים מהסחר הלא חוקי בלאכוהול והבולטת מביניהם זו משפחת קנדי.

 יחד עם הקמת היקבים החלו לבחון בצורה מדעית את הקרקעות, את הזנים המתאימים ואת מסורות עשיית היין. עם ההתחדשות לאחד מגיפת הפילוקסרה התפתחה הגישה המדעית ביתר שאת ואוניברסיטת דיוויס בקליפורניה הפכה אינסטרומנטלית בהתפתחות היקבים ושיטות העשייה באזור.  הגישה המדעית הזו, כמו גם אתוס העסקים האמריקאי והתפתחות השוק האמריקאי זרים למסורת ולרומנטיקה בעולם היין המסורתי.

ככלל, ניתן לאפיין את היחס לעולם היין בארצות הברית מצד העולם הישן כמזלזל עד לתחילת שנות השבעים של המאה ה-20, כאשר נערכה תחרות חשובה לציון 200 שנות עצמאות ארצות הברית בפאריס ובה נטעמו יינות מובילים, כולל השאטואים החשובים ביותר בבורדו את מול יינות מבוססי קברנה בעיקר מאזור נאפה שבקליפוניה.

בתחרות ניצחו היינות מקליפורניה בצורה ברורה ועולם היין התהפך על פיו. מסורת הינה דבר שמתהווה לאורך זמן וגם בארצות הברית, בעיקר קליפורניה ישנו תהליך ארוך תווך של התפתחות מסורת, גישות, הגדרות ודפוסי חשיבה. לאורך החצי השני של המאה ה-20 החלו רבים להשקיע האדמות באזור תוך מטרה ברורה לייצר יינות איכות. בעלות על יקב הפכה לרומנטית בעיני רבים וכסף רב הושקע על מנת לייצר את היינות המעולים ביותר.

כיום ניתן לאפיין בקליפורניה תהליך של הגדרה אזורית והבחנה בין אזורי היין השונים עד לרמת המחוזות השונים בתוך עמק נאפה או סונומה. במקביל מתמודדת קליפורניה עם חזרתה של הפילוקסרה החל משנות התשעים של המאה העשרים וכן מבעיה חמורה עוד יותר, Pierce's Desease אשר לה אין פתרון.

למרות חשיבותה ומרכזיות תעשיית היין בכלכלה של קליפורניה, המדינה מתמודדת עם כמה סוגיות לא פשוטות. קליפורניה המודרנית הינה אבן שואבת למהגרים מדרום ומרכז אמריקה והם משמשים כפועלים במקרים רבים בכרמים. מאחר וקליפורניה גם סובלת מבצורת לעתים מזומנות ישנו מאבק על זכויות מים לכרמים וכן מרחב הפיתוח עשוי להיות מוגבל לעתים באחת המדינות הצפופות בארצות הברית.

האזורים החשובים בקליפורניה הינם אזורי היין סביב סן פרנסיסקו אשר נהנים מהקרירות שהמפרץ מאפשר גם בקיץ ומהבדלי הטמפרטורה המצוינים. האזור בו מגדלים את כמות הענבים הגדולה ביותר הינה בעמק המרכזי אשר לא נהנה מהשפעת הקרבה לאוקיינוס הפסיפי והנו אחד מאזורי היין היבשים והשמשיים בעולם.  באזור העיר סנטה ברברה מייצרים יינות נהדרים בגבעות אשר נהנות אף הן מהקרבה לים. ככלל ניתן לאפיין כמה מגמות בקליפורניה הכוללות נטיעה צפופה יותר מבעבר בהשפעה אירופאית, נטיעה נרחבת יותר של קלונים מגוונים, בצירים מאוחרים יותר וכן טיפול שונה בצימוח בכרמים.

 

נאפה

באופן מפתיע, רק 4% מכלל היין בקליפורניה מיוצר בעמק הנאפה. אחוז נמוך זה אחראי לשווי של מעל 20% מהיין בכל קליפורניה. בנאפה שוכנים מעל 400 יקבים (מתוך כ-2000 בקליפורניה כולה) וכ-750 כורמים.  מחוז נאפה, על שם העיירה הציורית נאפה התפתח עם התפתחות היין בצפון קליפורניה. הזן המקורי היה זן המיסיון הספרדי אשר הוחלף די מהר בזנים אירופאים שהגיעו בעיקר מצרפת והתאימו לשאיפות של היקבים החדשים. במהלך המאה ה-19 חוותה קליפורניה כולה התפתחות אדירה הודות לבהלת הזהב באמצע המאה וכרמים רבים נטעו. במהלך מלחמת העולם הראשונה הניתוק מאירופה אפשר ליקבים להתפתח אולם הם נפגעו לאחר מכן מהמשבר הכלכלי ותקופת היובש.

ההתפתחות המודרנית של האזור לאחר תקופת היובש והפילוקסרה, מלחמות העולם והמשבר הכלכלי הגיעה רק בשנת 1966 עם הקמתו של יקב רוברט מונדבי. כיום אזור נאפה נטוע כ-180,000 דונם כרמים על מגוון עשיר במיוחד של טרוארים. בעשורים האחרונים אנו עדים למעבר של קליפורניה, ונאפה בראשה להתייחסות יותר מעמיקה לטרואר ולגיוון בחלקות השונות. בשנים האחרונות ישנה התייחסות יותר ויותר לכרמים הבולטים ולאפלסיונים אשר חלקם אינם גדולים יותר מכרם יחיד.

דרום העמק, עם קרבתו לסן פרנסיסקו קריר יותר מאשר הצפון המרוחק יותר מהים ומוגן על ידי ההרים. ככלל ניתן למצוא בנאפה מגוון רחב במיוחד של טרואר מאדמות חמר עשירות יחסית במישור לאדמות וולקניות בחלק הצפוני.  בצידי ההרים ישנה קרקע עם ניקוז מצויין.

האפלסיונים החשובים של נאפה הינם:

Howell Mountain AVA – בגבעות המזרחיות של נאפה, האזור מתרכז בעיקר בקברנה סוביניון

Mount Veeder AVAבהרים בגבול שבין סונומה ונאפה, מערבית לעיירה נאפה, נמצא אחד האפלסיונים החשובים בקליפורניה. האזור נטוע בעיקר קברנה סוביניון ושרדונה

Oakville AVA – צפונית לנאפה עצמה וליאונטוויל נמצא אוקוויל, אחד האפלסיונים החשובים בארצות הברית המאגד בתוכו מגוון של טרוארים וחלק מהיקבים החשובים ביותר בארצות הברית כולל אופוס I, הרלן, סקרימינג איגל, רוברט מונדבי ועוד. האדמה בצד המזרחי כבדה יותר ושעות השמש הרבות מאפשרות הבשלה נהדרת של הענבים. בצד המערבי הניקוז נהדר ובחלק הדרומי מורגשת הקרבה לים. הכרם החשוב של To –Kalon ניטע כבר בשנת 1870 והוא מביא לידי ביטוי את הקברנה סובניון ברמה הגבוהה ביותר של קליפורניה.

Rutherford AVA – צפונית לאוקוויל ניתן למצוא את אפלסיון ראת'רפורד בו יוצרים חלק מיינות הקברנה סוביניון החשובים של קליפורניה.

Stags Leap AVA – יינות אפלסיון קטן זה מציגים טאניים משיים יחסית ואלגנטיות בשילוב עם העוצמה של נאפה. האפלסיון נטוע מרלו וקברנה סוביניון כמעט בבלעדיות. בין היתר ניתן למצוא באזור את שייפר וסטאג'ס ליפ ווין סלר אשר זכה בתחרות האיקונית של 1976 בפאריס.

Oak Knoll AVA – אפלסיון חדש יחסית אשר מיקומו דרומית לסטאגס ליפ מאפשר השפעה ברורה יותר של רוח הים הקרירה מהמפרץ.

 

 

סונומה

סונומה הינו אחד מאזורי היין החשובים ביותר בקליפורניה. עם שטח כולל של מעל 4 מליון דונם, מתוכם כ 240,000 נטועים כרמים ב-15 תת אפלסיונים בהם נטועים כ-50 זנים שונים. ההיסטוריה של סונומה ארוכת שנים. כבר בימי המיסיונרים הספרדים ידעו להגיד כי היינות במיסיון בסונומה טובים בהרבה מאשר היינות במיסיונים בדרום המדינה.

בשליש האחרון של המאה ה-19 נטעו כרמים רבים. היקב הראשון הוקם בסונומה בשנת 1857 על ידי אציל הונגרי בשם Agoston Haraszthy. חלקות רבות נטועות עד היום זינפנדל, קריניאן, פטיט סירה מתקופה זו. כמו נאפה השכנה, גם בסונומה ובשאר קליפורניה תקופת היבוש הקשתה מאוד על הכורמים והיקבים. עם ביטול האיסור על אלכוהול בסוף שנת 1933 נותרו בסונומה רק כ-50 יקבים.

המגוון האדיר של הטרואר בסונומה מאפשר מגוון נהדר של זנים ויינות. בניגוד לנאפה בה מתמקדים בעיקר בזן הקברנה סובניון למרות יינות איכותיים נוספים, בסונומה לכל אחד מהתת אזורים אופי שונה ואקלים שונה לחלוטין ומגוון הזנים הבולטים רחב בהרבה.  בסונומה כיום מעל 450 יקבים וכ 1800 כורמים.  בסונומה מיוצר כ-6% מכלל ייצור היין בקליפורניה

האפלסיונים הבולטים בסונומה הינם:

Dry Creek AVA – אפלסיון בצפון סונומה המתמחה בעיקר בזינפנדל עשיר ומרשים עם נטיעות נרחבות גם של קברנה סוביניון, שרדונה וסוביניון בלאן.

Alexander Valley AVA  - אפלסיון צפוני המגיע עד לגבול של סונומה עם מנדוסינו. כיום עיקר הנטיעות הן של קברנה סובניון ושרדונה אך יש כרמי זינפנדל וסוביניון בלאן נהדרים. יינות האפלסיון הינם מלאים ועשירים.

Russian River Valley -  דרומית לאפלסיון דריי קריק הפינו נואר והשרדונה הם הזנים הבולטים כאן הודות להשפעת הים והטמפרטורות המתאימות. השילוב של שעות שמש, ערפל מהים והבדלי טמפרטורה בין יום ולילה מסייעים לייצר לצד שרדונה ופינו נואר אלגנטיים גם יינות מבעבעים נהדרים. 

הצטרף למועדון החברים שלנו

וקבל הטבות ומתנות

להצטרפות  >

אנחנו רואים תמיד את חצי הכוס המלאה.

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו ותקבלו מידע על אירועים, סדנאות ומוצרים חדשים באתר ובסניפים

תנאי השימוש באתר
delivery icon
משלוח חינם מעל 300 ₪
איסוף חינם מהסניפים
איסוף חינם מהסניפים