דילוג לתוכן דילוג לתפריט דילוג לחיפוש תפריט נגישות

משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר   משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר

מבוא לצפון מערב איטליה

פיאמונטה והלנגה

דרך היין

אזור צפון מערב איטליה ידוע בעיקר הודות לכרמי אזור פיאמונטה, ובעיקר אזור הלנגה בוא ניתן למצוא את ברולו וברברסקו. מעבר לאזורים חשובים אלו, ניתן למצוא ברחבי צפון מערב איטליה בכלל ופיאמונטה בפרט מגוון אזורים המייצרים יינות מבוססי נביולו ויינות נביולו ללא בלנד נהדרים ומעבר לכך מגוון אדיר של יינות המיוצרים מזנים מסורתיים אותם קשה למצוא במקומות אחרים.

אזור צפון מערב איטליה ידוע בעיקר הודות לכרמי אזור פיאמונטה, ובעיקר אזור הלנגה בוא ניתן למצוא את ברולו וברברסקו. מעבר לאזורים חשובים אלו, ניתן למצוא ברחבי צפון מערב איטליה בכלל ופיאמונטה בפרט מגוון אזורים המייצרים יינות מבוססי נביולו ויינות נביולו ללא בלנד נהדרים ומעבר לכך מגוון אדיר של יינות המיוצרים מזנים מסורתיים אותם קשה למצוא במקומות אחרים.

החל מאזורי Ghemme, וכן  Gattinara  אשר מוגדרים DOCG בצפון פיאמונטה סמוך לגבול הצרפתי והשוויצרי, דרך אזורי Carema, Valtellina Superiore ועד לאזור Valle d'Aosta  עם ה DOC  Donnaz מייצרים נביולו נהדר בכל פיאמונטה כמעט. באזור Valle d'Aosta  מייצרים בין בעיקר יינות מזן הPetit Rouge  וגם מזן ה Fumin  מייצרים יינות אדומים בעלי יכולת התיישנות מרשימה.  מעבר לכך ניתן למצוא מגוון עשיר מאוד של זנים פחות מוכרים כגון Bonarda  אותו משלבים לעתים עם ברברה באזור Oltrepo Pavese DOC מזרחית לגבעות אזור הלנגה.

בפיאמונטה מייצרים גם יינות לבנים מזנים כגון ארבאלוס, ארנייס, וכן קורטזה. גאבי נמצא בדרום מזרח פיאמונטה.  האזור הוא בעל אקלים בהשפעה ים תיכונית.  הזן קורטזה הוא המוביל.  יין פשוט, יש יצרנים שהתחילו לעשות אותו בחביות. כמו כן מייצרים באזור יינות מזן השרדונה. 

היין הלבן המפורסם באזור פיאמונטה הינו המוסקטו ד'אסטי.  יינות קינוח ארומאטיים אלו מבעבעים קלות, עם אחוזי אלכוהול יחסית נמוכים סביב ה- 5% עד 6%.  את התסיסה עוצרים עם הגעת היין לרמת אלכוהול של 5.5%.

 

הלנגה

אזור הלנגה ממוקם בחלק הדרומי של פיאמונטה, ובו מיוצרים חלק מהיינות הטובים ביותר באיטליה מזן הנביולו - ברולו (Barolo) ו- ברברסקו (Barbaresco) , יינות אלו הם יינות בעלי חיים ארוכים, מורכבים, טאניים מאוד בצעירותם. פיאמונטה מגלמת בתוכה את הרומנטיקה בעולם היין. עולמם של יצרנים קטנים, משפחתיים ומאבק חסר פשרות לייצור יין ברמה הגבוהה ביותר. פירוש השם פיאמונטה – למרגלות ההר. האזור מוגדר על ידי הנהרות טנארו ובלבו, הזורמים מהאלפים הצרפתיים מאחר והאזור קרוב מאוד לצרפת, שוויץ ולאלפים. מזג האוויר הינו הפכפך במיוחד וישנה בעיה של ברד לעתים מזומנות. מיקומם של גבעות לנגה מותיר אותן חשופות למזג האוויר הרטוב בקיץ ובסתיו.

למקומיים יש סדרה של פתרונות ייחודיים המשמשים דורות על מנת להתמודד עם הברד, בראש ובראשונה הם פונים לתותחי אוויר שבעצם יורים גלי קול אל תוך האוויר ואל תוך העננים, בתקווה לפזר אותם או לקדם אותם ושלא יורידו ברד באזור. המיתוס הוא של הייננים במאה ה-19 אשר מנסים לנתץ את "האבנים" בתוך העננים.  המנהג נשמר, אם כי בגרסה קצת יותר מודרנית, והייננים באזור חברו יחד על מנת לרכוש את התותחים החדשים.

זני הענבי האדומים החשובים באזור הלנגה הינם הנביולו, הברברה והדולצ'טו. מענבי הנביולו, בדומה לאזור הקוט ד'אור שבבורגון, הכמויות המיוצרות הינן מזעריות וכל יצרן מייצר מספר מועט יחסית של יין מכל כרם. בעבר הצריכו יינות אלו תקופות ארוכות של יישון  בחביות עץ אלון גדולות על מנת לרכך את הטאנינים ולעדן את רמת החמיצות הגבוהה הנביולו לפני שהיו ראויים לשתיה.

כיום המצב שונה ויצרנים רבים החלו מסוף שנות ההשים של המאה העשרים לייצר יינות נביולו  בשיטות שונות שכללו בין השאר: יישון בחביות עץ חדשות (צרפתי), קטנות יותר לעומת חביות גדולות וישנות, לבצע פעולות כגון השריה למיצוי פרי גדול יותר ועוד. שיטות אלו הפכו בסופו של  דבר את היינות לנגישים יחסית לשתיה בשלב מוקדם יותר וכן הגביר את הפופולריות שלהם בעולם כולו.

סה"כ ישנם יותר מ-800 יצרני יין באזורי ברולו וברברסקו המייצרים יינות תחת ההגדה של ברולו או ברברסקו DOCG.  הממוצע לייצור על פי משרד החקלאות האיטלקי הינו 10,000 בקבוקים בשנה מבערך 20 דונם כרמים לכל יצרן.

ברברה הינו הזן הנפוץ בפיאמונטה ויינות הברברה מהווים מעל 50% מיין ה-DOC בפיאמונטה. הכרמים שנבחרו לברברה בדרך כלל היוו את האזורים בהם לא ניתן היה לגדל נביולו שהוא יותר בעייתי ויש לו דרישות מאוד ספציפיות. הברברה גדל בקלות יחסית בכל האזור.  מברברה מייצרים יינות מאוד שונים זה מזה, מה שבולט: חומציות גבוהה, רמת טאנינים נמוכה יחסית. השוני נובע מהאדמות השונות, ההבדלים בעשיית היין כגון העץ ורמת הסוכר.  הדולצ'טו, המשמש לשתיה יומיומית מאופיין בחומציות נמוכה יחסית וטאנינים מתוקים יחסית. אלו הינם יינות קלים יותר, פירותיים במיוחד ומהנים מאוד.

בניגוד לטוסקנה ולרוב איטליה בהם נהוג להגדיר בלנדים שונים ויינות איכותיים בכלל אשר אינם נופלים בהגדרות ה DOC כיינות IGT, הקטגוריה אינה קיימת כלל בפיאמונטה שם הוחלט להכניס את כל היינות שניתן להגדרה של DOC  או DOCG והומצאו לשם כך אזורים רחבי ידיים אשר מאפשרים בלנדים מקוריים ושילוב של זנים בינלאומיים בין היתר. בהגדרה זו ניתן למצוא את אזורי ה Roero DOC, Langhe DOC וכן Monferrato DOC בין היתר. באזור רוארו ישנו DOCG הקיים משנת 2004 המשלב 95% נביולו עם 5% ארנייס, זן לבן וארומאטי. 

הצטרף למועדון החברים שלנו

וקבל הטבות ומתנות

להצטרפות  >

אנחנו רואים תמיד את חצי הכוס המלאה.

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו ותקבלו מידע על אירועים, סדנאות ומוצרים חדשים באתר ובסניפים

תנאי השימוש באתר
delivery icon
משלוח חינם מעל 300 ₪
איסוף חינם מהסניפים
איסוף חינם מהסניפים