דילוג לתוכן דילוג לתפריט דילוג לחיפוש תפריט נגישות

משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר   משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר

יינות כתומים

מאת הסומלייה שלנו, מור דניאל

על יין בצבע כתום שמעתם? בשנים האחרונות לצד יינות אדומים, לבנים, רוזה ומבעבעים מתחזק מעמדם של יינות כתומים. שואלים את עצמכם מה זה היין הזה? האם מדובר ביין שעשוי מיץ תפוזים או איזה קוקטייל כתמתם סטייל מימוזה? מה שבטוח שתחושת מסתורין אופפת את קטגוריית יינות זו.

 
מה זה בעצם יין כתום? במשפט אחד - יין לבן המיוצר על דרך ייצור יין אדום! ובהרחבה... יין כתום הוא יין העשוי ענבים לבנים המותססים ומושרים על הקליפות והגרעינים שלהם. המגע הזה, בין המיץ לקליפות, מעניק ליין גוון כתמתם עמוק, מעשיר את טעמו והופך אותו לשידוך המושלם למנות עזות טעמים. שמם של היינות הכתומים נקשר, בדרך כלל, לעולם היינות הטבעיים - יינות המיוצרים במינימום התערבות בכרם ובמרתף. את המונח יין כתום טבע יבואן יין בריטי בשם דיוויד הארווי שהשתמש בו כדי לתאר את יין לבן איטלקי מזן הפינו גריג׳ו מפריולי ונציה. יין זה התאפיין בצבע עמוק והוא יוצר במינימום התערבות. האיטלקים נתנו לו את השם ׳ראמאטו׳ שפירושו ׳ערמוני׳. כך למעשה נולדה לה משפחה שלמה - משפחת היינות הכתומים. 
ייצור יינות כתומים נחשבת מלאכה עתיקת יומין. לפני אלפי שנים באזורי הקווקז (גיאורגיה של ימנו) תועדה המסורת של השריית היין הלבן על קליפותיו בתוך חרסים שנקברו בבטן האדמה, אך השם ׳יין כתום׳ והתחדשות השיטה ופיתוחה הם תהליך המתרחש בעשורים האחרונים. אל תטעו, יינות כתומים עדיין נחשבים נדירים על המדף, אך ייננים רבים באזורי יין שונים מתעניינים בשיטה ומנסים אותה במרתפם.
חשוב לדעת! טעמם של יינות כתומים שונה מאוד מטעמם של יינות לבנים. המגע הארוך עם הקליפות והגרעינים מעניק להם תעוזה גדולה, טעמים של מגוון אגוזים, קליפות הדרים, חבושים, טאנינים כמו שמוכרים לנו מיין אדום ועושר גדול מאוד.  אגב, עזות הצבע הכתום תלוי במשך ההשרייה ובאופי קליפת זן הענבים. לפני שנפנה את תשומת לבכם לכמה כתומים חדשים אצלנו על המדפים הרי המדינות המתהדרות בהיסטוריה רבת שנים של ייצור יינות כתומים: 
איטליה: בעיקר בחלקם הצפון מזרחיים שלה, לאורך הגבול עם סלובניה ובאזור פריולי ונציה. באזור זה מייצרים יינות כתומים מהענבים הלבנים הגדלים בו כבר מאות שנים, זנים כמו פריולאנו, ריבולה ופינו גריג׳ו.  
סלובניה: לב ייצור היינות הכתומים שוכן באזור גורישקה ברדה. באזור זה מוגשים יינות כתומים לעיתים בכוס רגילה כחלק מחווית שתייה יומיומית. היין הכתום המסורתי לאזור מכונה מוטניק, מיוצר בטכניקה טבעית ומתיישן חביות העוברות חיטוי ועישון בעשבי תיבול כמו רוזמרין, עלי דפנה ומרווה. 
גיאורגיה: הגיאורגים התפרסמו בייצור יינות כתומים המתיישנים באמפורות מקומיות העונות לשם Qvevri -  כלי חרס מרופדים שעוות דבורים הנקברים באדמה המעניקה להם טמפרטורה עקבית. כלי החרס הללו מבטיחים תסיסה בטמפרטורה הטבעית של האדמה.
צפון צרפת: בצפון המדינה שוכן אזור יין היסטורי בשם ג'ורה. באזור זה מייצרים יינות לבנים מעט מחומצנים בטכניקת הכוללת השרייה ארוכה על הקליפות. 
הרי לכם כמה המלצות על יינות כתומים שתוכלו לרכוש אצלנו בלחיצת כפתור:

Les Jamelles Minimalist Orange לה ג׳אמל כתום
לאחר 25 שנות ניסיון והכרות עם אזור לנגדוק משיקים קתרין ולורן דלונה יינות חדשים בסדרת לה ז׳אמל האהובה - כרטיס הכניסה לעולם היינות הכתומים. יין כתום המיוצר במינימום התערבות בכרם וביקב, מזני גרנאש בלאן, ויונייה, מוסקט, גוורצטרמינר ושנין בלאן. תמורה מעולה למחיר!
לה ג'אמל כתום
לרכישה>>

Domaine Lafage Taronja דומיין לפאג' טארונז'ה
היין הכתום של ז׳אן מארק לפאז׳ מרוסיון שבדרום צרפת, אחד הייננים המחוננים באזור. חשיפה לזן הגרנאש גרי שלצידו ויונייה ומוסקט מנצחים על הארומטיות. כתום מפואר! קליפות הדרים, ג'ינג'ר, מינרליות מובהקת ופוטנציאל יישון, אל תפספסו!
דומיין לפאג כתום
לרכישה>>

 Bodegas Albero bermeyo naranja amber בודגס אלברו קורטדרה ברמיו נרנחה
יין אורגני מרתק מקסטייה לה מנצ'ה. בלנד של זנים ענבים לבנים ויורה, זן לבן ספרדי מסורתי, לצד זנים פופולריים - ויונייה ושרדונה. היין תסס והתיישן במיכלי נירוסטה לשימור המבנה הטבעי והרענן של כל זן וזן.
בודגס אלברו נרנחה
לרכישה>>

Demarie arneis Sabbia דמארי סבייה
יין כתום יוצא דופן! היין מיוצר מגפנים בוגרות מאוד של הזן הנדיר ארנייס - הזן הלבן של רוארו שבברולו פייאמונטה - השרייה קצרה על הקליפות מעניקה ליין צבע כתמתם. טעמים של אפרסק אפוי, תה ירוק, אגוזים וסיומת עשירה.
דמארי סבייה

לרכישה>>

כמה מילים אחרונות לסיום. יין כתום חשוב להגיש בטמפרטורה פחות קרה מיין לבן רגיל. רק כך האופי ופוטנציאל הטעמים שלו יצא החוצה. רבים רואים ביינות הכתומים אופנה חולף אולם הקשר ההדוק בינם לבין יינות טבעיים או אורגניים - יינות המיוצר במינימום התערבות - מבסס את מעמדם על המדפים ומבטיח לכולנו שלא מדובר בטרנד חולף - יינות כתומים כאן כדי להישאר!

הצטרף למועדון החברים שלנו

וקבל הטבות ומתנות

להצטרפות  >

אנחנו רואים תמיד את חצי הכוס המלאה.

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו ותקבלו מידע על אירועים, סדנאות ומוצרים חדשים באתר ובסניפים

תנאי השימוש באתר
delivery icon
משלוח חינם מעל 300 ₪
איסוף חינם מהסניפים
איסוף חינם מהסניפים