דילוג לתוכן דילוג לתפריט דילוג לחיפוש תפריט נגישות

משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר   משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר

שבלי - Chablis

יינות משבלי

דרך היין

שבלי - Chablis זהו האזור הצפוני ביותר בבורגון. באזור מייצרים יינות לבנים כמעט בלבד. יינות שבלי הינם יינות מינראליים, אלגנטיים במיוחד, בעלי ניחוחות וטעמים הרמוניים נפלאים. יינות שבלי מהווים תמורה מעולה למחיר.

יינות שבלי הינם יינות שרדונה, או בשמו המקומי Beaunois.  כרמי שבלי נטועים כ 45,000 דונם כרמים, בפועל פחות מ-60% משטח הכרמים המאושר לשימוש.  כרמי האפלסיון שבלי מחולקים לארבע רמות: Petit Chablis, Chablis, Premier Cru ו Grand Cru. באפלסיון St Bris הנטוע בדרום האפלסיון כאלף דונם סוביניון בלאן וכן סוביניון גרי מייצרים יין תחת אפלסיון St Bris.  כרמי האזור נטועים גם מעט פינו נואר אשר מבוקבק תחת אפלסיון בורגון.

כרמי שבלי נטועים סביב 20 כפרים, מתוכם ב-11 ישנם כרמי פרמייר קרו וכן גראנד קרו. שטח כרמי שבעת הגראנד קרואים עומד על 1120 דונם. הפרמייר קרו מונים כשבעת אלפים דונם ואילו יינות שבלי מגיעים משטח כרמים של כארבעים וחמש אלף דונם. כרמי הפטיט שבלי נטועים כששה עשר אלף דונם.

ישנם כארבעים חלקות המדורגות כפרמייר קרו אולם את רובן לא ניתן לראות על התוויות. הכרמים הללו מאוחדים תחת 17 חלקות עיקריות אשר לרוב מופיעות על התווית אולם אין מניעה בפני הדומיינים לרשום את שם תת החלקה, מה שעשוי ליצור בלבול במקרים רבים. יצרנים רבים בוחרים לייצר בבצירים מסוימים יינות מתת חלקות נודעות ולעתים במקביל גם יינות תחת החלקה העיקרית. לדוגמא לחלקת Vaillons Premier Cru ישנן בפועל כשמונה תת חלקות אשר בחלקן ידועות לא פחות מכגון Les Lys  או Sechet. מעבר לכך אין הסכמה על האיות של החלקות השונות כך שניתן למצוא מספר גרסאות לאותו השם.  

בנוסף, ישנן תת חלקות נוספות בכרמי הפרמייר קרו בדומה לתת חלקות בכרמי גראנד קרו בקוט ד'אור. בכרם Eschezeaux Grand Cru לדוגמא ישנן 11 תת חלקות אשר מתייחסות לאזור מסוים בכרם אך אינן מוכרזות ככרם בפני עצמן. חלקות אלו עשויות להופיע בשמן על התווית גם כן והדבר מאושר על פי חוקי שבלי. כל זאת יוצר לרוב בלבול בקרב צרכנים ומקשה לעתים על הגישה וההבנה של היינות.

בשנות החמישים של המאה ה-20 נערכו בשבלי להגדיל את שטח האפלסיון בכ-5000 דונם. הדבר יצר ויכוחים אדירים בקרב היצרנים אשר התעקשו כי רק כרמים הנטועים על אדמת שאבלי הקלאסית, Kimmeridgian אשר מלאה במאובנים, אדמת גיר עם חמר המתנקזת בצורה נהדרת ומקנה את המינראליות הנפלאה ליינות שבלי. בסופו של דבר הורחב האפלסיון אך רק כרמי פטי שבלי נטועים על אדמת Portlandian.

עד לשנים האחרונות הרוב המכריע של הכרמים היו עוברים בציר מכני, למעט כרמי הגראנד קרו והפרמייר קרו, במידה מסוימת הודות למיקומם ותוואי השטח. בשלב מסוים אחוז הבציר המכני עמד על 90%. בשנים האחרונות אנו עדים לחזרה לבציר ידני. מעבר להדומיינים המובילים, אשר חלקם הקפידו על בציר ידני לאורך כל הדורות מצטרפים אליהם כיום דומיינים נוספים.

בשבלי גישות שונות הבאות לידי ביטוי בתהליכי ייצור היין. החלטות שונות החל בצורת הבציר, שימוש בשמרים טבעיים בניגוד לתעשייתים, שימוש בעץ או במכלי נירוסטה משפיעות בצורה משמעותית על היינות.

ישנם יצרנים אשר בוחרים להתסיס את היינות בנירוסטה, לעתים בטמפרטורות נמוכות יחסית (15-18) ולבקבוק מוקדם, יינות אלו הינם יינות פירותיים במיוחד, לרוב היינות הפשוטים ביותר.

למכלי התסיסה משמעות גדולה ביחס ליין, רבים עורכים תסיסות במכלי נירוסטה, בטון ויש שמתסיסים את היינו במכלי עץ. יישון היין מתבצע כאמור או במכלים, או בחביות עץ אלון לרוב ישנות לאחר שימוש של מספר שנים. ישנם יצרנים המשלבים יישון במכלים עם חביות. 

למגוון יינות שבלי בדרך היין >>

הצטרף למועדון החברים שלנו

וקבל הטבות ומתנות

להצטרפות  >

אנחנו רואים תמיד את חצי הכוס המלאה.

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו ותקבלו מידע על אירועים, סדנאות ומוצרים חדשים באתר ובסניפים

תנאי השימוש באתר
delivery icon
משלוח חינם מעל 300 ₪
איסוף חינם מהסניפים
איסוף חינם מהסניפים