דילוג לתוכן דילוג לתפריט דילוג לחיפוש תפריט נגישות

משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר   משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר

מושגי יסוד ביינות צרפת

דרך היין

דירוגים, רשימות ועוד

  1. Appellation Contrôle – שיטת הסיווג האיזורית הצרפתית אשר היוותה בסיס לסיווגים דומים ברחבי העולם. הגישה הצרפתית התפתחה לאורך תחילת המאה ה-20 ועד לשנות השלושים כאשר משברים כלכליים ומגיפות פגעו ביכולת היצור ויצרו מצב שבו רבים העדיפו ליצור בלנדים ויש שפנו גם להונאה המכירת היינות. ליצרנים באזורים כגון שאטונף דו פאפ (תחת הנהגתו של הברון לה רוי), בורגון ובורדו היה חשוב לשמר את ייחוד היינות שיצרו. בשנת 1935 הוקם ה – INAO אשר אחראי להגדרת האזורים מבחינה גיאוגראפית, עיצוב החוקים לכל אזור אשר יאפשר להביא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר את הטרואר.
  2. Château – התרגום המילולי של המילה מצרפתית הינו ארמון. בעולם היין פירוש המילה הינו אחוזה בה מגדלים ענבים ומייצרים את היינות.  השימוש העיקרי של המילה הוא באזור בורדו שבצרפת, שם ישנם מעל 7400 שאטואים.  פירוש זה של המילה התפתח בחצי השני של המאה ה-19 כאשר בעלי האחוזות יכלו להרשות לעצמם לבנות טירות מרשימות. 
  3. Clos – מילה צרפתית שפירושה חלקה מתוחמת. חלקות הכרמים הנקראות clos בדרך כלל תחומות בחומה. המילה נפוצה יותר באזור בורגון אולם מופיעה בהקשר של כרמים באזור אלזאס פעמים רבות, וכן באזורים אחרים בעולם.  באזור פריוראט לדוגמא אימצו הייננים את הביטוי לגבי היינות אשר ייצרו מכרמים יחידים.  
  4. Cote – הפירוש המילולי של מילה צרפתית זו הינו מדרון או שלוחה.  המילה מופיעה ביחס ליינות ואזורים רבים, בדרך כלל המשמעות הינה שהכרמים הינם בגבעות או במדרון מעל למקום כלשהו.   
  5.  Cremant - ביטוי המגדיר יינות מבעבעים בעשויים בשיטה המסורתית של שמפיין באזורים אחרים בצרפת.  ה-INAO בצרפת אף הגדיר חוקים ליינות אלו, המיוצרים בעיקר באזור אלזאס, בורדו, בורגון, יורה וכו' 
  6. Cru Bourgeois - כבר במהלך המאה ה-12 בין שאר זכויות היתר שהוענקו לאנשי הבורגנות הם הוגדרו אני כפטורים מתשלומי מכס על כרמיהם ויינותיהם. מעמד זה המשיך והתפתח האזור בורדו לאורך הדורות, בעיקר במאה ה-15 הם רכשו כרמים מעולים ואלו הוגדרו ככרמי "Cru Bourgeois". ההתיחסות הרשמית הראשונה למעט אותן הטבות ניתנה בשנת 1932, כאשר תחת אישורה של לשכת המסחר ומשרד החקלאות, הגדירו הסוכנים שבבורדו 444 אחוזות כברמת Cru Bourgeois. רשימה זו נרשמה בלשכת המסחר באפריל 1932 ולמרות שהביטוי והרשימה מעולם לא זכו להכרה רשמית מצד שר החקלאות הם שמשו במשך שנים רבות והגדירו קבוצה זו של יקבים. בשנת 1962 הוקם איגוד אחוזות קרו בורג'ואה שבמדוק. בשלב זה רק 94 מתוך 444 היקבים המקוריים נותרו את המשברים הכלכליים והמלחמות המאה ה-20.  בשנת 1966 ובשנת 1978 האיגוד התווה דירוג ליקבי הקרו בורג'ואה. החל משנות השמונים המוקדמות של המאה ה-20, העבודה הקשה וההתמדה הביאו לעלייה משמעותית באיכות היינות. ההשקעה בכרמים, בטכנולוגיה חדישה הביאה ליינות שהתקבלו באהדה גוברת ברחבי העולם. מאחר ולא היה שם רשמי ליקבים הללו החלו לחזור לשם Cru Bourgeois כשם שמגדיר את קבוצת יקבים זו שלא נפלה תחת הגדרה אחרת. השימוש התכוף טשטש את משמעות השם. ויקבים בכל מיני רמות נפלו תחת ההגדרה כעת.בשנת 1979 חוקי האיחוד האירופי החל להיווצר הכירו בקרו בורג'ואה כתווית רשמית על פי ההגדרה המסורתית. ההכרה של האיחוד האירופי הביאה ליציקת תוכן חוקי מצד הממשלה הצרפתית  לשימוש במונח Cru Bourgeois.  בשנת 2000 הוגדרה הקלאסיפיקציה של  מדוק קרו בורג'ואה על כל המשמעויות. שנת 2003 הוגדרו  247 מתוך 490 שהגישו מועמדות יקבים תחת דירוג של שלוש רמות: Cru Bourgeois Exceptionnel, Cru Bourgeois Superieur, Cru Bourgeois. דירוג הנפתח לשינויים כל 12 שנה. הדירוג נעשה על פי היינות שהיקבים ייצרו בין השנים 1994-1999 ופרמטרים נוספים כגון "טרואר".  הרשימה עוררה כמובן התנגדות בקרב רבים ועתירות שונות לבתי המשפט בצרפת הביאו ביולי 2007 לביטולה הרשמי. המונח הרשמי כיום מתייחס לאיכות היין בלבד ומדובר על הגדרה שנתית. על הבקבוק ניתן לציין בשלב זה רק Cru Bourgeois, אולם בתוך האיגוד הדירוג לשלושת הרמות עדיין תקף.
  7. Cru Artisan – זוהי קטגוריה של יינות בבורדו אשר הוכרה על ידי האיחוד האירופי בשנת 2002. יינות הקרו ארטיזן עשויים להגיע מאזורי בורדו הבאים: סנט אסטף, מרגו, מוליס, ליסטרק, הוט מדוק, מדוק, סנט ג'וליאן, פויאק. יינות אלו בדרך כלל מגיעים מיקבים יחסית קטנים בבורדו, יקבים פחות תעשייתיים, יקבים המייצגים את מסורת ייצור היין ארוכת השנים באזור בורדו.
  8. Cuvée – מילה צרפתית אשר משמשת לרוב להגדרת יין במיכל מסוים, מחלקה מסוימת. באזור שמפיין המילה משמשת להגדרת היין הראשון והאיכותי ביותר שיוצא מן המעיכה.  כמו כן הבלנד אשר נוצר אחרי התסיסה הראשונית בשמפיין ועומד לפני התסיסה השניה גם כן נקרא Cuvee.  באזורים אחרים ברחבי העולם המילה מתייחסת לעתים ליין המובחר של היקב. 
  9. Domaine – המילה הצרפתית לאחוזה. הביטוי משמש להגדרת אחוזה תחת בעלותה הכרמים אשר מהם מייצרים את היינות. בבורגון ניתן לזהות את היינות אשר נוצרו מכרמים אשר תחת בעלות היקב על פי המילה Domaine בשם היקב. 
  10. Grand Cru – באזור בורגון, אלזאס וכן אזור שמפיין שבצרפת הכרמים הטובים ביותר מוגדרים כגרנד קרו.  באזור בורדו הכוונה הינה לשאטואים אשר הוכרו כאיכותיים. 
  11. Mis en Bouteille – ביטוי צרפתי ליינות אשר מבוקבקים משאטו או בדומיין. 
  12. Monopole – ביטוי התיחס באזור בורגון לכרם אשר כולו תחת בעלות יחידה. ההיסטוריה של בורגון הביאה לפיצול רב בכרמים ומונופול הינו חריג למדי.
  13.  Négociant- מתייחס לסוחרים אשר משמשים מתווכים בעת קניית יינות בורדו. 
  14. Premier Cru – באזור בורגון וכן אזור שמפיין שבצרפת הכרמים הטובים ביותר מוגדרים כגרנד קרו לאחר מכן מגיעה רמת הפרמייר קרו. כרמים אלו בדרך כלל נמצאים בסמוך לכרמי הגרנד קרו.  
  15. Terroir – מילה צרפתית המבטאת בצורה היפה ביותר את הפילוסופיה המזוהה עם העולם הישן על פיה לכרם השפעה מכרעת על היין.  המרכיבים של הטרואר הינם הקרקע, האקלים, הטופוגרפיה בכרם, הניקוז החשיפה לשמש וכן הלאה.  הטענה בעולם הישן הינה כי על היין לשקף את הטרואר ממנו הגיע.  בבורגון ניתן למצוא את הביטוי המשמעותי ביותר לפילוסופיה זו, כאשר בבכרמים יחידות לעתים יש וריאציה בין חלקות שונות בתוך הכרם, בין שורות שונות. 
  16. Elevage – מילה צרפתית המתייחסת לשלבי ייצור היין בין התסיסה והבקבוק. מאחר והפירוש המילולי של המילה הינו "לגדל", כמעט "לחנך" ניתן להבין כי היחס לתפקיד הינן הינו כמנחה ליין והאחראי על פיתוחו. 

הצטרף למועדון החברים שלנו

וקבל הטבות ומתנות

להצטרפות  >

אנחנו רואים תמיד את חצי הכוס המלאה.

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו ותקבלו מידע על אירועים, סדנאות ומוצרים חדשים באתר ובסניפים

תנאי השימוש באתר
delivery icon
משלוח חינם מעל 300 ₪
איסוף חינם מהסניפים
איסוף חינם מהסניפים