דילוג לתוכן דילוג לתפריט דילוג לחיפוש תפריט נגישות

משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר   משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר

הקוט דה נואי

דרך היין

באזור זה מייצרים יינות אדומים ברובם המכריע. ידוע כי נפוליאון חיבב במיוחד את יינות האזור.

באזור זה מייצרים יינות אדומים ברובם המכריע. הזן האדום המותר לשימוש הינו פינו נואר.  הכרעה זו נפלה לאחר שבשנת 1395 הכריז הדוכס מבורגון על איסור נטיעת גמאי באזור. יינות האזור זכו לתהילת עולם והינם משאת נפשם של אספנים רבים בעיקר לאור הכמויות המזעריות המייצרים מכל דומיין ומכל כרם. היינות מורכבים, יינות בעלי ניחוחות מרגשים של  וטעמים מלהיבים.  ישנה אגדה הגורסת כי נפוליאון עצמו הסכים לשתות יינות מכרם שמברטין וקלו דה בז בלבד. הכפרים החשובים הקוט דה נואי הינם: Vosne Romanee, Morey St. Denis, Chambolle Musigny, Nuits St, George, Vougeot, Gevrey Chambertin.

 

Gevrey Chambertin

לכפר ג'ברי שמברטן 26 כרמי פרמייר קרו ו-9 כרמי גרנד קרו (תלוי איך מחלקים), מתוך 24 כרמי גראנד קרו באזור Cote de Nuits, מה שמציב אותו בראש הרשימה מבחינת מספר כרמי הגראנד קרו באזור.  מכרמים אלו, ששטחם הכולל הינו כ-870 דונם, מייצרים מדי שנה כ-345,000 בקבוקים.

ההסטוריה של הכפר ושל הכרמים שזורים זה בזה, כאשר הכרם המפורסם Chambertin נתן את שמו לשם הכפר בשנת 1847, ובכך פתח את המגמה באזור ה- Cote d'Or. החלק הראשון של השם, Gevrey, מקורו כבר בתקופה הרומית. תחילתם של הכרמים היא בכנסייה, כאשר האצולה מעניקה למנזרים השונים שטחי כרמים. הכרמים הללו עוברים מדור לדור בכנסיה, והנזירים מפתחים את הכרמים ומקדמים את יצירת היינות בהם.

מקור השם שמברטין הוא באיכר בשם ברטין, אשר החליט לטעת גפנים בסמוך לחלקה של נזירי Bèze במהלך המאה ה-7,  כאשר השילוב של  Champ, כלומר חלקה ושמו מהווים Chambertin.  שליטתה של הכנסייה ברוב האדמות נשמרה עד לאחר המהפיכה, למרות שהם כן החכירו את האדמות לאנשים פרטיים. הכרם החשוב מבין כרמי הכפר בכל העת היה Chambertin, יותר מאשר שכנו Clos de Bèze, אשר נשאר בלעדית בידי הכנסייה יותר זמן. ניתן היה למכור את יינות Clos de Bèze תחת השם שמברטין אך לא להפך במשך כל התקופה.

אחד הגורמים למעמדו של כרם שמברטין היה נגוסיאנט בשם Jobert אשר השתלט על מעל 200 דונם כרמים באזור באמצע המאה ה-18. Jobert  אף הוסיף את שם הכרם לשמו. פעילותו הנמרצת לקידום שם האזור והכרם העלתה את מחירי היינות בצורה מדהימה תוך זמן קצר במיוחד.

לאחר המהפיכה נמכרו הכרמים במכירה פומבית וחלוקתם לחלקות קטנות יותר המשיכה עם השנים. במכיה הפומבית זכה כרם שמברטין למחיר הגבוה ביותר, אף יותר מקלו ווג'ו. אהבתו של נפוליאון ליינות מפורסמת ונאמר שהוא שתה רק יינות שמברטין, מה שהוסיף למעמדם ומחירם. במהלך השנים החלו בעלי הכרמים הנוספים באזור לצרף Chambertin  לשם הכרם, דבר שתרם בעת הגדרת כרמי הגראנד קרו בשנות ה-30 של המאה ה-20.

 

Morey St Denis

הכפר ממוקם בסמוך לכפרים Gevrey Chambertin  ו Chambolle Musigny. לאורך הדורות נחשבו כרמי הכפר לפחות משמעותיים לצד הכרמים המפורסמים של Chamebertin ו Musigny בכפרים אלו.  כרמי הכפר מורה סנט דניס החלו להתפתח תחת השפעת הכנסייה והמנזרים באזור כבר במאה ה-12 ככל הנראה.  יחסית לכפרים האחרים באזור, וכנראה הודות לעובדה כי יינות הכפר היו פחות מבוקשים באותה העת, בכפר מוריי סנט דניס היה אחוז יחסית גבוה של גמאי בכרמים עד לשלב מאוחר יחסית.  בשנת 1855 בעת שפרסם ד"ר לאוואל את ספרו על כרמי האזור, היו רק  700 דונם מתוך 1600 דונם מכרמי הכפר נטועים פינו נואר, ככל הנראה היה מדובר בכרמים החשובים בכפר.  רק בשנת 1927, יחסית מאוחר, צרפו את שם אחד הכרמים החשובים בכפר, Clos St Denis לשם הכפר הקיים מורה.  הם התלבטו לאורך שנים איזה שם לצרף ואפילו חשבו על Morey Chambertin אבל השכנים בכפר Gevrey Chambertin  ממש לא הסכימו.  לבסוף, למרות חוסר שביעות הרצון של הכנסייה, אומץ השם Morey St Denis.  כרמי היקב מונים ארבעה כרמי גרנד קרו: קלו דה לה רוש, קלו דה למברה, קלו דו טארט וכמובן קלו סנט דני.  מעבר לכך כרמי הכפר נטועים 24 כרמי פרמייר (כ-330 דונם) קרו וכן כ-640 דונם כרמי וילאג'.

 

Chambolle Musigny

יינות הכפר שמבול מוסיני ידועים כיינות אלגנטיים במיוחד, עדינים יחסית ליינות וון רומנה או ג'ברה שמברטן אך עם זאת בעלי טעמים עזים. ככפרים אחרים באזור, אורך דורות ארוכים היו אדמות הכפר ועמם כרמי הכפר תחת שליטת המנזרים באזור. כרם Musigny  הידוע לדוגמא נתרם לנזירים הססטריאנים כבר בשנת 1100.  כרם Bonnes Mares הגרנד קרו החשוב השני בכפר גם כן היה תחת שליטת הכנסייה.  לאחר המהפכה הצרפתית הועברו כל אדמות הכנסייה והאצולה לרשות המדינה ומשם לידיים פרטיות לאחר מכירות פומביות של האדמות. כבר בשנת 1855, כאשר פרסם Dr Lavalle  את ספרו הבוחן את כרמי הקוט ד'אור כרם מוסיני הוגדר כאיכותי ביותר בכרמי הכפר. גם כרם Bonnes Mares  נחשב לאיכותי לצד כרמים נוספים בכפר כגון  Les Fuess וכן Amoureuses.  כרם Bonens Mares  אשר שטחו הכולל הינו 150 דונם שוכן בחלקו, כ-16 דונם מתוכו בכפר Morey St Denis  השכן. הקרקע בכפר שמבול מוסיני מאופיינת באחוז יחסית נמוך של חמר ויחסית גבוה של גיר. 

 

Vougeot

הכפר ווג'ו הינו אחד הקטנים מבחינת ייצור יינות ומבחינת שטח כרמים. סך שטחי כרמי הפרמייר קרו והוילאג' עומד על כמאה וחמישים דונם בלבד. יינות הכפר הינם יינות אדומים מפינו נואר, אולם ישנם יצרנים בודדים המייצרים יינות לבנים פשוטים למדי בכפר. ההיסטוריה של הכפר הינה ארוכה והיא קשורה קשר הדוק לכרם קלו ווג'ו.  הבסיס לכרם הינו הנזירים אשר נטשו את מנזר קלוני העוצמתי בדרום בורגון והקימו מנזר צנוע בהרבה סמוך למה שכיום הכפר ווג'ו. השטח בו נבנה המנזר לא התאים לכרמים והם רכשו כמה עשרות דונמים לכרמים במה שהיום שטח הכרם קלו ווג'ו במאה ה-11. כפי שארע בכל המנזרים האחרים גם כאן לא איחרו להגיע מתנות האצולה אשר תרמה אדמות נוספות הצמודות לאדמות המקוריות והכרם הלך והתפתח. עם הכרם גם הכפר צמח.

הכרם שהוקם בשנת 1112 היה מאוחד תחת בעלות הכנסייה במשך שנים ארוכות.  במקור הכרם היה קטן יחסית אך לאורך הדורות תרמו לכנסייה אנשי האצולה שטחים וכן את המבנים השונים. השאטו נבנה במהלך המאה ה-18. במקור כרמי הכרם היו פינו פלאנק ואף ייצרו רוזה, אך במאה ה-18 כאשר החלה להווצר העדפה ליינות אדומים הוחלפו הגפנים בכרם ונטע פינו נואר. הכרם נשאר תחת בעלות הכנסייה במלואו עד המהפיכה הצרפתית ולאחריה, עם מכירת הקרקעות והחלת חוקי הירושה הנפוליאונים פוצלה הבעלות בין דומיינים רבים.

 

Vosne Romanee

וון רומנה הינו אחד מכפרי היין החשובים בעולם. יינות הפינו נואר המיוצרים מהכרמים החשובים בעולם לפינו נואר הינם יינות מדהימים.  בכפר שישה מתוך עשרים וארבעת כרמי הגרנד קרו בקוט דה נואי.  הכרמים הינם החשובים והמדוברים ביותר בעולם היין: Romanée Conti, La Tache, Richbourg, Romanée St Vivant,La RomanéeLa Grand Rue.

ההיסטוריה של יין בכפר הינה עשירה וכבר לפני המהפכה הצרפתית נכתב כי אין יינות רגילים בכפר אלא רק יינות מיוחדים וקסומים.  ידוע כי הכפר היה קיים כבר במאה השישית אך הכרמים הגיעו עם הקמת המנזר של St Vivant בסוף המאה התשיעית. 

לאורך המאות עברו הכרמים מידי הכנסייה לידיים פרטיות, כאשר חלק מהכרמים עוברים לידי האצולה (רומני קונטי וכן לה טאש) ואילו היתרה עברה לידי הבורגנות שהחלה לרכוש כרמים ואדמות. לאחר המהפכה נמכרו הקרקעות אשר היו תחת שליטת האצולה והכנסייה לבורגנות.  כמו בכל בורגון, חוקי הירושה הנפוליאונים והזמן הביאו לפיצול בתוך הכרמים ורק כרמים בודדים זכו להישאר כחלקת מונופול.  לקראת יישום חוקי האפלסיון קונטרולה בשנות השלושים כרמים הסמוכים ללה טאש וכן לרומני קונטי הוכללו בשטחם לאחר שבעלי הכרמים הוכיחו את איכות היינות והזכות ההיסטורית.

 

Nuits St. George

העיירה נמצאת בקוט דה נאוי, בערך באמצע בין דיז'ון לבון. בתחילת המאה ה-19 יינות הכפר, נחשבו למעולים ושווים ברמתם ליינות הכפר וון רומנה הידועים. במהלך המאה ה-19 מעמדם של יינות הכפר ירד. בניגוד לכפרים רבים בקוט דה בון, אין בכרמי העיירה כרמי גרנד קרו. בכפר 41 כרמי הפרמייר קרו. סה"כ כרמים ישנם 3270 דונם ובנוסף כ-60 דונם הנטועים שרדונה וכן וריאציה לבנה על פינו נואר הנטועה במספר כרמים ומשמשת לייצור יינות לבנים מעניינים. כרמי הכפר מורכבים בעצם מכרמיהם של שני כפרים, Nuits St Georges  הצפוני יותר וכרמי Premeaux הדרומיים יותר. 

הצטרף למועדון החברים שלנו

וקבל הטבות ומתנות

להצטרפות  >

אנחנו רואים תמיד את חצי הכוס המלאה.

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו ותקבלו מידע על אירועים, סדנאות ומוצרים חדשים באתר ובסניפים

תנאי השימוש באתר
delivery icon
משלוח חינם מעל 300 ₪
איסוף חינם מהסניפים
איסוף חינם מהסניפים