דילוג לתוכן דילוג לתפריט דילוג לחיפוש תפריט נגישות

משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר   משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר

עולם ישן ועולם חדש

דרך היין

איפה הוא העולם הישן ומה נחשב לעולם חדש??

המינוחים המתייחסים כיום לשיטות גידול הגפן וייצור היין הם של "עולם ישן" ועולם חדש". הגדרת העולם הישן הינה הגדרה אשר אינה קיימת בפני עצמה אלא רק מנגד ל"עולם החדש". בקרב אזורי אירופה, המזרח הקרוב ומרכז אסיה לא הייתה תחושה של הומוגניות, אלא להיפך.

תיאורטית, ניתן להדגים את ההבדלים בין העולם הישן לעולם החדש בגישות השונות, כאשר בקרב יצרני העולם הישן ישנה השענות על מסורות יותר מעל המדע. אך עם זאת, לא ניתן להתעלם מההשפעות ההדדיות של שתי הגישות. ביקורת היין הבינלאומית וקהל אספני וחובבי היין משפיעים על דרכי החשיבה של יצרנים בשני הצדדים. בעולם החדש ישנה קבלה של מסורות ארוכות שנים ובחינה של משמעות הטרואר ואילו בעולם הישן ישנה קבלה של הטכנולוגיה למניעת פגמים ביין.

משמעות הטרואר הינה ראשונה במעלה בעולם הישן. הטרואר, הוא שמעצב את היין ועל היינן למעט במניפולציות ובהתערבות אשר מסתירים את מאפייני היין והטרואר. הגיאוגרפיה כאן היא החשובה יותר מהטכנולוגיה והטכניקה. הדבר נכון בעיקר בצרפת, גרמניה ואיטליה. אולם אין לטעות ולחשוב שאין מחקר מעמיק בגפן וביין גם במדינות העולם הישן.

נטיעת הגפנים בעולם הישן הינה בצפיפות גבוהה יחסית לעולם החדש שבו צפיפות הגפנים נמוכה יותר. שוב, ניתן לאפיין מגמות של נטיעה בצפיפות עולה גם בקרב כורמים בעולם החדש על מנת ליצור יינות מרוכזים, מיבול נמוך יחסית. בעולם הישן והגפנים נטועים בגביע לעתים קרובות ואילו בעולם החדש, במקרים רבים מדובר בשורות של עמודים והגפנים נעזרים בחוטי התמיכה ביניהם. בטיפול בכרם ישנם הבדלים בין העולם החדש לישן. בעולם החדש ישנה נטיה להימנע מהשקיה ומדישון הכרם על מנת להגיע לרמות יבול נמוכות במיוחד. בעולם הישן הנטיה הינה להימנע מצעדים אלו וכן להשקות את הגפנים על פי צורך.

יינות העולם החדש מסווגים על פי הזן, בניגוד ליינות העולם הישן (למעט מקרים ייחודיים כגון אלזאס שבצרפת). היינות עצמם הינם פירותיים ונגישים יחסית. ביינות אלו ישנו שימוש בעץ, לעתים קרובות יותר גם פנייה לעץ חדש. יצרנים בעולם החדש חופשיים יותר לניסויים ושינויים מאשר חבריהם בעולם הישן אשר כבולים לעתים קרובות בחוקים ומסורות ארוכות שנים.

ההבדלים העיקריים בייצור היין בין העולם החדש לעולם הישן מתרחשים מרגע הבציר. יינני העולם החדש נוטים לאמץ שיטות מתערבות יותר, ותהליכים יזומים יחסית. יינות העולם החדש נגישים הרבה יותר עם יציאתם אל השוק, יינות העולם הישן בדרך כלל הינם יינות אשר נדרשת סבלנות רבה על מנת להנות מהם בשיאם.

הצטרף למועדון החברים שלנו

וקבל הטבות ומתנות

להצטרפות  >

אנחנו רואים תמיד את חצי הכוס המלאה.

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו ותקבלו מידע על אירועים, סדנאות ומוצרים חדשים באתר ובסניפים

תנאי השימוש באתר
delivery icon
משלוח חינם מעל 300 ₪
איסוף חינם מהסניפים
איסוף חינם מהסניפים